Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Video of the day

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SUDAH - SUDAH LA PAS MEMALUKAN DIRI SENDIRI!!!

SEMUT HITAM
SUDAH - SUDAH LA PAS MEMALUKAN DIRI SENDIRI!!!
Haduyai!!! Sampai bila puak - puak PAS ni nak kena tegur dengan orang lain? Bodoh sangat ke pemimpin - pemimpin diorang ni sampai ke hari ini pun diorang masih tak reti - reti bahasa lagi?

Bahasa apa yang puak - puak PAS tu nak orang guna-pakai supaya mereka boleh belajar untuk menerima hakikat dan melihat perkara sebenar yang ada didepan mata diorang sendiri?

Dek kerana kedegilan dan kejumudan pemikiran dikalangan puak - puak PAS tu sendiri la yang membuatkan mereka meroyan dengan DAPigs sehingga ke hari ini. Itu bahananya bila 'Sayang' tak kena tempat.

Penyudahnya, yang merana diri sendiri. Tak guna dah diorang nak merenggek macam budak kecik, atau meroyan macam bini baru lepas kena cerai atau dimadukan dengan orang lain.

Kalau selama hari ini, PAS hanya setakat pandai melabelkan orang yang satu bangsa dan satu agama dengan mereka sebagai 'Kafir' dan rela diperbodohkan oleh puak - puak Kafir Harbi DAPigs.

Sekarang, baru la diorang terhegeh - hegeh nak membuat dakwaan dan mempertikaikan tindakan yang dilakukan oleh puak - puak DAPigs tu dan merasakan diri mereka telah dipergunakan.

Benda yang sama jugak dilakukan oleh Si Mustafa Ali semalam. Puas dia meroyan dan cuba nak memburukkan imej DAPigs yang didakwa tidak percaya dengan rakan - rakan sekutu lain dalam Pakatan.
SHAH ALAM – Pas hari ini menyifatkan DAP seolah-olah tidak dapat mempercayai rakan politiknya sendiri dalam Pakatan Harapan hingga tetap memutuskan untuk ‘kacau’ kawasan yang pernah ditandingi Pas dalam pilihan raya lalu.

Pengarah Pilihan Raya Pas, Datuk Mustafa Ali menyifatkan kenyataan DAP yang dipercayai merujuk kepada laporan yang memetik kenyataan Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua itu sebagai sangat angkuh.

“Apa perlunya DAP ‘kacau’ kawasan yang Pas pernah tandingi? Adakah DAP tidak dapat mempercayai rakan politiknya sendiri.


“Ini semua kata-kata sedap sendiri dan sangat angkuh walaupun pilihan raya masih jauh, sepatutnya terdapat rundingan tentang hal ini sesama mereka dalam Pakatan Harapan,” katanya yang dipetik melalui kemas kini status di Facebook, hari ini.
Pokok pangkalnya, PAS cakap la apa pun. Buat la dakwaan macam mana buruk sekali pun terhadap DAPigs, puak - puak Pakatan Haprak tu takkan peduli. Sebaliknya, PAS jugak yang akan dianggap 'Hidung Tak Mancung Pipi Tersorong - sorong"!!!
23:09 | 0 comments

(NAJIB, 1MDB KEUTAMAAN UMNO) Bersuara demi rakyat bukan lagi keutamaan Umno

CELAH GELEGAR
(NAJIB, 1MDB KEUTAMAAN UMNO) Bersuara demi rakyat bukan lagi keutamaan Umno

SHAH ALAM - Barisan Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Semporna hari ini menzahirkan rasa kecewa tatkala mendengar khabar angin mengenai adanya usaha untuk menyingkirkan Tan Sri Muhyiddin Yasin sebagai Timbalan Presiden Umno serta Datuk Seri Mohd Shafie Apdal selaku Naib Presiden.

Memetik kenyataan AJK itu, menyatakan bahawa mereka menyatakan rasa kesal sekiranya perkara itu benar-benar berlaku kerana suara-suara pemimpin ini adalah mewakili rakyat kebanyakan, dan bukan bersuara atas kepentingan peribadi.

"Adakah bersuara demi kepentingan rakyat bukan lagi menjadi keutamaan kepada parti Umno? Adakah syarikat 1Malaysia Developmen Berhad (1MDB) ini sudah menjadi institusi yang lebih penting, berkuasa dan lebih besar pengaruhnya berbanding parti Umno sehinggakan mana-mana pemimpin yang mengkritik cara pentadbiran dan pengurusan syarikat ini bakal berdepan dengan ancaman digantung, di lucut atau di pecat keahlian mereka?

"Adakah 1MDB ini milik Umno? Adakah dengan menyokong 1MDB ini dapat menguatkan parti Umno?  Hari ini Umno berhadapan dengan masalah kemerosotan keyakinan rakyat terhadap parti dan ini dapat di buktikan dengan keputusan dua pilihan raya umum yang lepas malah buat pertama kali dalam sejarah, Umno kalah "Popular Votes" kepada pembangkang," petik kenyataan itu.

Dalam pada itu, AJK itu, mempersoalkan adakah dengan membuang'pemimpin-pemimpin itu dapat mengembalikan dokongan rakyat kepada Umno

"Adakah dengan penyingkiran, pengantungan dan pemecatan pemimpin dan bekas pemimpin Umno yang telah banyak berjasa kepada perjuangan parti ini dapat mengembalikan keyakinan rakyat terhadap parti Umno.

"Sedarkah para pemimpin serta Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Adnan Tengku Mansor bahawa majoriti ahli Umno dan rakyat percaya bahawa pemimpin-pemimpin yang kononnya di khabarkan sedang dipantau ini telah menyuarakan sesuatu isu yang sememangnya dekat dengan hati rakyat?

"Kuat sangatkah Umno pada hari ini hinggakan kita seolah-olah lupa bahawa asas kepada perjuangan Umno adalah perjuangan untuk kepentingan rakyat, dan bukan kepentingan pemimpin?" petik kenyataan itu.

Terdahulu, Tengku Adnan berkata, langkah disiplin terhadap tujuh pemimpin Umno  akan diambil selepas proses berkaitan selesai dibuat.

Katanya: "Umno sudah penat melayan anggota parti yang mengeluarkan kenyataan tidak sesuai kepada orang umum sehingga 'merosakan' parti.‎"

Tambah kenyataan itu lagi, sehingga ke hari ini, baik Muhyiddin  malah  Shafie tidak pernah mengeluarkan kenyataan bahawa mereka menuduh  Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak telah melakukan penyelewangan di dalam skandal 1MDB ini dan mereka secara konsisten  hanya mengeluarkan kenyataan bahawa pihak pengurusan 1MDB serta kementerian kewangan perlu telus, jujur dan konsisten dalam menyatakan dan menjelaskan kepada rakyat setiap persoalan-persoalan yang menjadi tanda tanya dan keraguan kepada rakyat.

“Menyingkirkan pemimpin-pemimpin ini secara langsung akan menghakis kepercayaan ahli terutama golongan muda terhadap Umno itu sendiri.

"Hari ini golongan muda dahagakan pemimpin yang berani menyatakan kebenaran dan bukan pemimpin yang banyak mengeluarkan kenyataan bongkak, retorik dan mengampu sebagaimana yang berlaku sekarang.

"Malah lebih teruk, kenyataan-kenyataan berbentuk cabaran agar pemimpin-pemimpin tertentu keluar daripada Umno atau Barisan Nasional jika tidak menyokongan kepimpinan Perdana Menteri," petik kenyataan itu.

Sementara itu, AJK itu berkata perbezaan pendapat atau teguran bukan bermakna tidak menyokong kepimpinan tapi pastinya setiap perbezaan dan teguran itu perlu diterima secara positif jika ianya terbukti untuk kebaikan rakyat.

Dengan cara itulah, sekurang-kurangnya kita dapat tunjukkan kepada rakyat khasnya golongan muda Umno adalah parti yang sentiasa bersifat terbuka dalam menerima kritikan dan teguran malah pemimpin-pemimpin Umno sendiri boleh mengkritik pemimpin parti jika ianya untuk kebaikan rakyat.

"Perlu kita ingat bahawa setiap undi dan kerusi pada PRU14 yang akan datang adalah penting kepada survival Umno dan tujuh pemimpin yang di sebut-sebut itu juga terutama  Timbalan Presiden Umno dan Shafie selaku Naib Presiden Umno mempunyai penyokong tegar mereka bukan hanya di kawasan yang mereka wakili malah di seluruh negara jika tidak, mana mungkin mereka mampu bertahan didalam politik hingga ke hari ini.

"Dalam konteks Sabah pula, Shafie merupakan salah satu pemimpin yang bertanggungjawab dalam membawa parti Umno ke Sabah, dan apa nasihat yang kita ingin sampaikan kepada generasi muda dan rakyat pada keseluruhannya terutama di bumi Sabah ini jika pemimpin yang berjasa menbawa Umno masuk ke Sabah malah cemerlang dalam memikul tanggungjawabnya baik sebagai ahli Parlimen dan bekas Menteri di tujuh kementerian disingkirkan hanya kerana menyatakan kebimbangannya terhadap penerimaan rakyat terhadap Umno dan bersuara demi kepentingan rakyat?" kenyataan itu dipetik lagi.

22:12 | 0 comments

SS DATO DR ASRI-Majhul dan Inqita' Disiplin ILMU Hadith

Onekuliah
SS DATO DR ASRI-Majhul dan Inqita' Disiplin ILMU Hadith
21:24 | 0 comments

DAPigs HANYA SEKADAR "MEM-PELACUR-KAN" ORANG LAIN!!!

SEMUT HITAM
DAPigs HANYA SEKADAR "MEM-PELACUR-KAN" ORANG LAIN!!!
Benda dah lama dah orang bagi tau. Tapi puak - puak PAS ni degil. Diorang tak nak dengar cakap orang lain sebab kejumudan pemikiran dikalangan pemimpin - pemimpin mereka sebelum ini.

Sekarang baru la puak - puak PAS tu sedar yang DAPigs ni hanya sekadar nak mempergunakan orang lain demi untuk memenuhi kehendak nafsu serakah mereka semata - mata.

Pengarah Jabatan Penerangan Pas Pusat, mendakwa parti DApigs itu lebih mementingkan bilangan kerusi yang disasar agar untuk menguasai sesebuah negeri supaya semua parti komponen lain menurut kehendaknya.
“Selain kerusi mereka atau kerusi pihak yang taat pada mereka, DAP tidak kisah jika UMNO atau BN yang menang asalkan apapun pakatan politik, mereka yang paling banyak kerusi dan berkuasa.“Jika ada negeri yang berjaya tewaskan BN. Maka DAP yang perlu berkuasa dan boleh tentukan itu dan ini, begitu dan begini. Parti komponen kena ikut kehendak mereka,” katanya menerusi kenyataan pada Sabtu.
Menurutnya, chauvinisme dalam kalangan pemimpin tertinggi DAPigs itu akan merosakkan perpaduan rakyat dan menimbulkan keresahan dan curiga mengenai cita-cita sebenar parti itu.
“Adakah politik ala kiasu ini boleh menjaga kepentingan dan kemakmuran kaum Cina dan India untuk jangka panjang bila jurang prasangka semakin melebar? Untuk perniagaan ini tidak bagus. Hubungan seharian sesama rakyat Malaysia yang majmuk pun tidak bagus.“Jika DAP terlalu bersungguh dengan dokongannya kepada Parti Amanah Negara (Amanah), orang Melayu dengan segera dapat membaca bahawa dengan memecahkan undi orang Melayu, DAP sebenarnya mahu menggagalkan kemaraan Pas agar bilangan kerusi mereka yang paling besar.“Jika PAS tidak menang, adakah PAN yang akan menang jika berlaku tiga penjuru dengan UMNO? DAP pun tahu tidak mungkin. Maknanya DAP mahu UMNO yang menang,” jelasnya.
Dia berkata, pihak yang sedang cedera dengan politik rakus, gopoh dan gelojoh yang ditonjolkan oleh puak - puak DAP bukan hanya sekadar PAS tetapi turut melibatkan puak - puak PKR.
“Kini PKR pula berdepan realiti ini. Pas yang masih menghargai tahaluf siyasi dengan PKR berharap pelajaran penting ini dilalui oleh PKR dengan baik demi harapan rakyat,” ujarnya.
Tapi rasanya, PAS tak perlu nak risau sangat la sekiranya puak - puak DAPigs ni nak mem-PELACUR-kan konco - konco PKR tu demi untuk menjaga kepentingan Politik Peribadi diorang sendiri.

Sebab memang sejak dari dulu lagi, PKR pun buat benda yang sama, mempergunakan orang lain demi kepentingan agenda mereka apabila parti tu ditubuhkan. Diorang hanya mahu menegakkan Keadilan untuk seorang Peliwat, bukannya diorang berjuang demi rakyat!!!
20:57 | 0 comments

[5 GAMBAR] Timbalan Presiden UMNO, TS Muhyiddin UCAPKAN TAHNIAH kepada TMJ atas Kemenangan Johor Piala AFC

CELAH GELEGAR
[5 GAMBAR] Timbalan Presiden UMNO, TS Muhyiddin UCAPKAN TAHNIAH kepada TMJ atas Kemenangan Johor Piala AFC
Pasukan JDT muncul sebagai pasukan terulung di rantau Asia apabila muncul sebagai juara Piala AFC sebentar tadi.Skuad Harimau Selatan itu menewaskan kelab dari Tajikistan, FC Istiklol dengan keputusan 1-0 di Dushanbe.

Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin hari ini mengucapkan tahniah kepada TMJ dan pasukan JDT kerana berjaya menjulang kembali martabat bolasepak Johor JOHOR Southern Tigers dan negara.

Tan Sri Muhyiddin telah menonton dan bersama-sama meraikan kemenangan JDT bersama peminat dan orang ramai di Kota Damansara.

 Terdahulu sebelum perlawanan, beliau telah mengucapkan kata-kata semangat iaitu "Selamat maju jaya kepada pasukan bolasepak JDT JOHOR Southern Tigers yang akan menentang FC Istiklol pada perlawanan akhir Piala AFC pada malam ini."

"InsyaAllah malam ini saya akan bersama-sama dengan Bangsa Johor yang menetap di Lembah Klang untuk memberikan sokongan serta menyaksikan perlawanan tersebut secara langsung di 'skrin gergasi' di Restoran Fai & Ruz, Kota Damansara."

"Sama-sama kita doakan kejayaan JDT dalam membawa pulang piala berprestij itu ke bumi Malaysia buat pertama kalinya. Luaskan Kuasamu JDT!" kata beliau.







                       
19:48 | 0 comments

20151029-SS DATO DR ASRI-KEM TERENDAK

Onekuliah
20151029-SS DATO DR ASRI-KEM TERENDAK
09:36 | 0 comments

TAKUT HILANG JAWATAN, AZMIN TUDUH KHALID PULAK!!!

SEMUT HITAM
TAKUT HILANG JAWATAN, AZMIN TUDUH KHALID PULAK!!!
Senangkan kerja Si Menteri Besar Cap Ayam ni. Apa susah - susah dia nak buat penjelasan secara panjang lebar kepada Presiden sedangkan dia boleh salahkan Menteri Besar sebelum ini?

Apa sahaja isu yang dibangkitkan sama ada oleh rakyat atau kepimpinan parti dia sendiri akan ditujukan kepada Menteri Besar sebelum dia menjawat jawatan tersebut. Kan senang cerita.

Dek kerana dia TAKUT berhadapan dengan usul Undi Tidak Percaya yang dirancang untuk dibuat sewaktu sidang DUN, Si Menteri Besar Cap Ayam tu pun keluar la alasan taraf Longkang dia.

Kata dia, kelulusan mengenai pembinaan 3 lebuhraya yang dicadangkan sebelum ini bukan dibuat sewaktu dia menjadi Menteri Besar. Tetapi ianya telah ditetapkan oleh kepimpinan sebelum ini.
"Tiga lebuh raya ini bukan lebuh raya baru, (tetapi) telah pun diluluskan beberapa tahun lalu. Saya akan berikan perincinan pada minggu hadapan. Unit Perancangan Ekonomi telah mengemukakan satu laporan tentang kedudukan lebuhraya yang berkenaan."Tidak ada lebuh raya yang diluluskan semenjak saya ditugaskan menjadi Menteri Besar, tetapi gambaran dalam media sosial seolah-olah tiga lebuh raya ini adalah lebuh raya baru dan diluluskan oleh pentadbiran yang baru semenjak saya ambil alih, itu tidak benar sama sekali.  "Kelulusan telah diberikan jauh lebih awal saya ingat mungkin lima enam tahun lepas, saya kena semak semula tarikhnya, saya tidak mahu membuat sebarang andaian,"
"Pada minggu depan kita akan adakan sidang media untuk menjelaskan perkara-perkara berkenaan lebuh raya. "Apa yang saya nyatakan di sini adalah dasar kerajaan negeri pada hari ini menetapkan kerajaan pusat mesti menerima pakai Seksyen 20(A) (Akta Perancangan Bandar dan Desa)," katanya sewaktu sidang media selepas pembentangan Belanjawan Selangor 2016 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, petang tadi.
Nah!!! Nampak sangat la alasan yang diberikan oleh Si Menteri Besar Cap Ayam tu hanya sekadar usaha untuk dia 'Lepas Tangan'. Pokok pangkalnya, jadi Menteri Besar Cap Ayam ni bukan susah sangat.

Bila ada je isu yang dibantah oleh rakyat, tunding je jari dan salahkan orang yang jadi Menteri Besar sebelum dia atau kepada Kerajaan Pusat walaupun dia ada kuasa. Jadi, takde la dia sampai tahap tak tidur malam dan dia pun tak payah pikul tanggungjawab tu!!!
07:51 | 0 comments

Udang Goreng Jintan

AMIE'S LITTLE KITCHEN
Udang Goreng Jintan
Selamat berhujung minggu teman-teman.
Alhamdulillah, jerebu sudh berlalu pergi. Matahari kembali bersinar terang seperti hari-hari sebelumnya.
Jom main masak-masak lagi....

Hari ini Amie masak udang.... Udang Goreng Jintan. 
Amie goreng 1/2 kg udang kertas. Sedap pula rasanya bila tergigit jintan manis ketika menikmatinya! Maklum... jintan manis kasar, bukannya serbuk! Barulah ada 'rasa'! Nak lebih 'terasa' tambahkan hirisan daun ketumbar pula.

Bahan-bahan:
1/2 kh udang kertas - potong bahagian kepala - belah belakang dan tarik urat udang
1 sudu kecil jintan manis kasar
1 sudu kecil serbuk kari
1 sudu besar hirisan daun ketumbar
1 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu kecil garam 
1/2 sudu kecil gula
minyak
 
Bahan tumbuk:
2 cm halia
3 ulas bawang putih
1/2 sudu kecil lada putih 

Cara:
1. Buangkan air basuhan udang. Buangkan air dan biarkan udang kelihatan basah.
2. Gaul udang dengan bahan tumbuk, serbuk kari, jintan manis, hirisan daun ketumbar, garam dan gula.
3. Taburkan tepung gandum dan tepung jagung dan kemudian balik-balikkan udang supaya dilumuri bahan-bahan tadi.
4. Panaskan minyak dan goreng udang hingga masak.
5. Sedia untuk dihidangkan.
 
 Jom ratah....
06:54 | 0 comments

SS DATO' DR ASRI-Forum Perdana Ehwal Islam 'Dari Kasih kepada Kekasih

Onekuliah
SS DATO' DR ASRI-Forum Perdana Ehwal Islam 'Dari Kasih kepada Kekasih
06:24 | 0 comments

[BIKIN KECOH] BOM di KLCC, Unit Pemusnah Bom dipanggil

CELAH GELEGAR
[BIKIN KECOH] BOM di KLCC, Unit Pemusnah Bom dipanggil

Konon mahu memudahkan pergerakan ketika menonton wayang dan bersiar-siar di sekitar KLCC, empat remaja meninggalkan empat beg mereka berdekatan bangunan KLCC.

Tanpa mereka duga, sebenarnya tindakan itu telah menyusahkan ramai pihak.

Bimbang perkara tidak diingini berlaku, pihak polis terpaksa dipanggil.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zainol Samah berkata, polis menerima panggilan daripada pihak keselamatan KLCC kira-kira jam 10.30 pagi tadi.

Ini selepas mereka menemui tiga buah beg di hadapan Menara 2 Suria KLCC yang mencurigakan selain tanpa pengawasan.


Pintu utama Suria KLCC turut ditutup sebagai langkah berjaga-jaga.

Unit pemusnah bom dipanggil untuk membuat pemeriksaan kira-kira jam 1.30 petang.

Sebuah robot digunakan untuk memeriksa beg-beg berkenaan.

Hasil pemeriksaan, beg-beg itu didapati hanya berisi baju dan seluar lelaki, sebuah kalkulator dan sebuah kotak jam.

Tiada sebarang objek menyerupai bom dikesan.

Sebaik pemeriksaan selesai dilakukan, empat remaja berusia 14 tahun tiba dan mengaku beg-beg itu adalah milik mereka.

Empar pelajar dari Negeri Sembilan itu kemudian dibawa ke balai polis untuk dirakam keterangan. -Buletin TV3
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Konon mahu memudahkan pergerakan ketika menonton wayang dan bersiar-siar di sekitar KLCC, empat remaja meninggalkan empat beg mereka berdekatan bangunan KLCC.Tanpa mereka duga, sebenarnya tindakan itu telah menyusahkan ramai pihak.Bimbang perkara tidak diingini berlaku, pihak polis terpaksa dipanggil.Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zainol Samah berkata, polis menerima panggilan daripada pihak keselamatan KLCC kira-kira jam 10.30 pagi tadi.Ini selepas mereka menemui tiga buah beg di hadapan Menara 2 Suria KLCC yang mencurigakan selain tanpa pengawasan.Pintu utama Suria KLCC turut ditutup sebagai langkah berjaga-jaga.Unit pemusnah bom dipanggil untuk membuat pemeriksaan kira-kira jam 1.30 petang.Sebuah robot digunakan untuk memeriksa beg-beg berkenaan.Hasil pemeriksaan, beg-beg itu didapati hanya berisi baju dan seluar lelaki, sebuah kalkulator dan sebuah kotak jam.Tiada sebarang objek menyerupai bom dikesan.Sebaik pemeriksaan selesai dilakukan, empat remaja berusia 14 tahun tiba dan mengaku beg-beg itu adalah milik mereka.Empar pelajar dari Negeri Sembilan itu kemudian dibawa ke balai polis untuk dirakam keterangan.
Posted by Buletin TV3 on Saturday, October 31, 2015
05:57 | 0 comments

[BIKIN PANAS] Iklan Tawaran Pinjaman untuk Majlis Kahwin Hingga RM100,000 DIHENTAM Netizen

CELAH GELEGAR
[BIKIN PANAS] Iklan Tawaran Pinjaman untuk Majlis Kahwin Hingga RM100,000 DIHENTAM Netizen

Hari ini iklan tawaran pinjaman untuk majlis perkahwinan ini telah dihentam oleh netizens.

Antaranya Alwi Adam EzazWealth menyatakan impian majlis perkahwinan gilang gemilang bak putera puteri raja Cinderella dan prince charming hanyalah cita cita fatamorgana jika ia dibina atas hutang yang entah tidak tahu bila habis membayarnya.

"Tuan puan adik kakak, pernikahan itu wajarnya mengikut kemampuan. Bersederhana kerana majlis itu dituntut sekadar untuk menghebahkan berita.."


"Jangan berhutang kerana hutang itu tanda tidak mampu. Jadi Raja Sehari tapi Hamba ke Mati.." kata beliau.

Beliau seterunsya memberi petua dalam mengadakan majlis perkahwinan berdasarkan kemampuan:

1) Pernikahan perlu dirancang, dari segi pembinaan sahsiah keluarga serta kosnya..

2) Mula menyimpan dari sejak belajar kerana kahwin itu hampir pasti, cuma calonnya belum tahu siapa.

3) Majlis persandingan hanyalah pintu gerbang, dan tidak ada orang yang waras berhabis belanja membina pintu gerbang, sedangkan rumahnya belum ada. Banyak lagi kos selepas majlis perkahwinan yang perlu disimpan dan perlu biaya..

4) Tabiat berhutang dari awal perkahwinan bakal menjadi habit dan sikap yang sukar dikikis. Asal mahu satu perkara, terus buat hutang.

5) Maka senarai hutang akan terus bertambah, dari hutang perkahwinan, kereta, perabot sofa, renovasi rumah dan semua ajakan nafsu.

Moga tidak ada yang terperangkap dalam hutang ini...

Penjelasan Ustaz Nor Amin Mengenai Hukum Berhutang Untuk Majlis Perkahwinan

Perkahwinan atau nikah menurut bahasa ialah berkumpul dan bercampur. Menurut istilah syarak pula ialah ijab dan qabul (‘aqad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam. Perkataan zawaj digunakan di dalam al-Quran bermaksud pasangan dalam penggunaannya perkataan ini bermaksud perkahwinan Allah s.w.t. menjadikan manusia itu berpasang-pasangan, menghalalkan perkahwinan dan mengharamkan zina.

Firman Allah yang bermaksud : “ Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang Yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha mengetahui.” (An-Nur : 32)

Hukum perkahwinan 

Wajib kepada orang yang mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjatuhkan ke lembah maksiat (zina dan sebagainya) sedangkan ia seorang yang mampu. Disini mampu bermaksud ia mampu membayar mahar(mas berkahwinan) dan mampu nafkah kepad bakal isterinya. Dalam permasalahan ini boleh didahulukan perkahwinan dari naik haji kerana gusar penzinaan akan berlaku, tetapi jika dapat dikawal nafsu, maka ibadat haji yang wajib perlu didahulukan kerana beliau seorang yang berkemampuan dalam segala aspek.

Sunat kepada orang yang mampu tetapi dapat mengawal nafsunya.

Harus kepada orang yang tidak ada padanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.

Makruh kepada orang yang tidak berkemampuan dari segi nafkah batin dan zahir tetapi sekadar tidak memberi kemudaratan kepada isteri, samaada ia kaya atau tiada nafsu yang kuat.

Haram kepada orang yang tidak berkempuan untuk memberi nafkah batin dan zahir dan ia sendiri tidak berkuasa (lemah), tidak punya keinginan berkahwin serta akan menganiaya isteri jika dia berkahwin.

Hikmah Perkahwinan 

Cara yang halal untuk menyalurkanm nafsu seks melalui ini manakala perzinaan liwat dan pelacuran sebagainya dapat dielakkan.

Untuk memperoleh ketenangan hidup, kasih sayang dan ketenteraman.

Memelihara kesucian diri.

Melaksanakan tuntutan syariat.

Menjaga keturunan.

Sebagai media pendidikan : Islam begitu teliti dalam menyediakan persekitaran yang sihat bagi membesarkan anak-anak. Kanak-kanak yang dibesarkan tanpa perhubungan ibu bapa akan memudahkan si anak terjerumus dalam kegiatan tidak bermoral. Oleh itu, institusi kekeluargaan yang disyorkan Islam dilihat medium yang sesuai sebagai petunjuk dan pedoman kepada anak-anak.

Mewujudkan kerjasama dan tanggungjawab.

Dapat mengeratkan silaturahim.

Bayar Mas Kahwin Atau Mahar

Mahar ialah pemberian yang wajib diberikan oleh lelaki kepada perempuan yang bakal menjadi isterinya. Ia juga disebut sebagai mas kahwin. Hukumnya adalah wajib berdasarkan sepertimana firman Allah yang bermaksud : “Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian Yang wajib. kemudian jika mereka Dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat Yang lazat, lagi baik kesudahannya.” (An-Nisa : 4)

Jumlah mahar yang wajib dibayar akan ditentukan oleh walinya jika perempuan itu masih kecil, tetapi sudah baligh atau janda boleh ditentukan oleh perempuan itu sendiri. Mahar boleh dibayar dengan pelbagai cara yang mempunyai nilai atau faedah tertentu berdasarkan persetujuan bersama seperti rumah, kebun, mengajar atau membaca al-Quran, mengajar ilmu agama, senaskah kitab al-Quran, sejadah sembahyang, pakaian sembahyang atau sebagainya.

Walimatulurus Secara Islam (Kenduri Kahwin)

Walimatulurus atau kenduri kahwin adalah sunat(seperti majlis santapan makanan)diadakan dan menerima jemputannya adalah wajib (terdapat ulama mengatakan sunat). Ia bertujuan untuk menghebahkan kepada orang ramai mengenai perkahwinan tersebut, mengelakkan sangkaan buruk orang ramai sekiranya terjadi sesuatu perkata dan saudara mara dapat menyaksikan sendiri pernikahan mereka dan mendoakan kebahagiaan rumahtangga mereka.

Terdapat beberapa adab dalam walimatulurus seperti dilakukan selepas akad nikah; menjemput jemputan mengikut keutamaan seperti didahulukan saudara-mara, kaum kerabat dari kedua-dua pihak, jiran dan rakan kenalan; bagi pengantin wanita hendaklah mengikut sunah Nabi Muhammad SAW dengan cara bersederhana dan tidak unsur mehah, maksiat dan kemungkaran; dilarang sama sekali berhutang yang membebankan.

Dalam menganjurkan agenda berkaitan Walimatulurus, etika berbudaya mengikut adat resam bangsa masing-masing adalah dibolehkan,namun perlu diingat agar penganjurannya perlulah selari dengan apa yang dianjurkan oleh Islam tanpa mempunyai rasa gharar (was-was) dalamnya. Juga tidak mempunyai pengaruh adat berunsur keagamaan dan kepercayaan yang dicedok dari agama lain. Islam melarang aktiviti persandingan seperti yang menjadi adat kebiasaan dalam masyarakat melayu khususnya kerana perbuatan tersebut telah menampakkan pengaruh Hindu-Buddha, seperti aktiviti merenjis dan menepung tawar, selain memperlihatkan pasangan pengantin yang bergaya dan bersolek secara terus kepada hadirin. Hal ini akan pasti akan menimbulkan rasa bangga oleh pasangan pengantin dan menimbulkan rasa (seperti cemburu,gersang dan was-was) dari kalangan hadirin yang melihat aktiviti persandingan tersebut.

Pinjam Bank Untuk Kahwin 

Saya akui kos perkahwinan dan mas kahwin sekarang ini sangat mahal sehingga boleh diibaratkan seperti ibu bapa menjual anak perempuannya. Malah perkara ini menjadi budaya dalam masyarakat melayu berlumba-lumba meletakkan mas kahwin dan hantaran yang mahal, kerana itu adalah kebanggaannya dan akan menjadi sebutan orang kampung.

Perlu kita ketahui bahawa hantaran itu merupakan perkara yang tidak wajib. Tidak menjadi masalah kalau hantaran itu tiada dan perkahwinannya juga tetap sah. Hantaran ini diadakan adalah untuk membantu keluarga perempuan untuk menyediakan majlis walimatulurus supaya perkahwinan anaknya dapat diistiharkan kepada orang kampung dan kaum kerabat. Tetapi sekarang ini saya lihat budaya itu telah berubah, ada yang mengambil hantaran untuk keuntungan peribadi, ada yang meletakkan hantaran dengan harga tinggi untuk berbangga, ada yang ingin menunjuk-nunjuk dan banyak lagi.

Ini secara tidak langsung menjadi bebanan kepada pengantin lelaki untuk menyediakan wang yang banyak sebagai kos untuk melangsungkan perkahwinan beliau. Islam telah menggariskan bahawa perlansungan perkahwinan itu secara sederhana sahaja dan tidak bermegah-megah dan tidak membebankan. Hal ini semualah yang menyebabkan berlakunya pinjaman bank, ah long dan sebagainya untuk melangsungkan perkahwinan.

Pinjaman bank untuk melangsungkan perkahwinan adalah harus, tetapi ia bergantung kepada niat kita, kalau meminjam semata-mata untuk melaksanakan perkahwinan yang besar, terdapat pula di dalamnya persandingan, lagu-lagu yang tidak baik dan perkara-perkara yang diharamkan, maka itu adalah haram sebab di situ jelas melanggar batas syariat Islam. Tetapi kalau kita meminjam untuk melaksanakan kenduri yang sederhana dan tidak bertentangan dengan syariat disebabkan memang duit yang dikumpulkan tidak mencukupi, maka itu adalah harus. Pinjaman yang di buat mestilah dari pinjaman syariah, kalau pinjaman yang berunsurkan riba, maka itu adalah haram. Mudah sahaja untuk mengetahui pinjaman syariah ataupun tidak, anda semua boleh lihat di dalam iklan pinjaman ada tertulis huruf “i”, maka itu melambangkan pinjaman itu secara syariah. Terlebih baik, elakkan meminjam bank, kerana pinjaman ini terlibat dengan perkara-perkara yang subhah atau ragu-ragu halal dan haramnya, hal ini juga akan membuatkan perkahwinan itu akan hilang keberkatannya.

Sebagai usaha yang baik untuk mengelakkan pinjaman, pihak penganting lelaki dan perempuan perlu berpakat dan perlu bersatu dan mengurangkan kos perbelanjaan perkahwinan, buang acara-acara yang membazir seperti persandingan, DJ, sound sistem, mak andam dan kos-kos yang tidak penting. Penganting lelaki dan perempuan perlu berpakat dan berusaha mengumpulkan duit dari awal sebagai persediaan awal, kalau itu tak cukup juga, cuba minta sponsur keluarga yang terdekat, kalau itu tak cukup juga, maka barulah buat pinjam sebahagian yang tidak cukup sahaja dari bank.

Tujuan perkahwinan adalah mencari kebahgiaan dan keberkatan, awalilah perkahwinan itu dengan nilai-nilai Islam supaya ia menjadi berkat dan dirahmati Allah, buatlah kenduri yang dikehendaki oleh Islam iaitu sederhana dan tinggalkan adat-adat yang sesat dalam perkahwinan. Jangan jadikan kenduri perkahwinan itu dicampur adukkan perkara yang haram dan halal, kerana kenduri tersebut akan menjadi haram. Kalau kenduri dah jadi haram, maka hilanglah keberkatannya, dan disebabkan itulah berlakunya pergolakkan rumahtangga, penceraian, perkelahian dan sebagainya. Sebelum ini saya telah siarkan satu artikel yang bertajuk Jangan Berlebihan dan Menunjuk-nunjuk Dalam Perkahwinan. Sila klik sini untuk membacanya.

Nasihat Saya 

Lihat dari hikmah perkahwinan ini adalah untuk menyatukan dua buah keluarga dan mengeratkan silatulrahim antara keluarga lelaki dan perempuan. Sebagai keluarga belah perempuan, pertimbangkan dahulu keupayaan bakal menantunya dari segi ekonominya dan taraf kehidupannya. Kalau didapati bakal menantunya dari golongan bawahan atau pertengahan, maka sesuaikanlah hantaran itu dengan ekonominya, supaya bakal menantunya dapat menyediakan kos perkahwinan tanpa pinjaman bank dan sebagainya. Ambillah sekadar untuk melaksanakan kenduri yang ringkas dan sederhana sahaja. Biar kenduri itu tidak besar, tetapi penuh dengan keberkatan dan rahmat dari Allah. Fikirkan kehidupan anak perempuan dan suaminya selepas perkahwinan nanti, supaya mereka tidak dibelenggu dengan bebanan hutang perkahwinan.


04:54 | 0 comments

(TERKINI)Pesawat Rusia bawa lebih 200 penumpang terhempas di Sinai - PM Mesir

CELAH GELEGAR
(TERKINI)Pesawat Rusia bawa lebih 200 penumpang terhempas di Sinai - PM Mesir

KAHERAH: Sebuah pesawat Russia telah terhempas di pusat bandar Sinai membabitkan lebih daripada 200 penumpang dan anak kapal dan insiden tersebut telah disahkan pejabat Perdana Menteri Mesir dalam satu kenyataan media.

Pesawat model Airbus A-321 baru sahaja berlepas dari Sharm el-Sheikh di Laut Merah, dalam perjalanan ke bandar St Petersburg, Rusia.


Terdapat beberapa laporan yang bercanggah mengenai nasib pesawat itu, ada yang mendakwa ia telah hilang di Cyprus.

Kebanyakan penumpang pesawat yang dikendalikan syarikat penerbangan Russia, Kogalymavia, itu dikatakan pelancong Rusia.

Laporan terkini mengatakan pesawat tersebut membawa seramai 217 penumpang dan tujuh anak kapal.

Pihak berkuasa penerbangan Rusia Rosaviatsiya berkata dalam satu kenyataan bahawa penerbangan 9268 meninggalkan Sharm el-Sheikh pada 6:51 pagi waktu Moscow dan dijangka tiba di Lapangan Terbang St Petersburg Pulkovo jam 12.10 tengah hari.

Pihak berkuasa berkata, pesawat itu gagal membuat hubungan radio yang dijadualkan dengan pusat kawalan trafik udara Cyprus 23 minit selepas berlepas dan hilang daripada radar.

04:00 | 0 comments

POMPUAN DEDAHKAN KEMALUAN DAPigs!!!

SEMUT HITAM
POMPUAN DEDAHKAN KEMALUAN DAPigs!!!
Sebelum ini, ramai orang buat dakwaan kononnya Si Tony Puaka tu bersuara lantang mencabar Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB kerana dia mahu menegakkan kebenaran mengenai isu tersebut.

Ada juga suara sumbang yang mendakwa Si Tony Puaka tu buat cabaran itu kerana dia nak mengalihkan isu cukai yang telah diumumkan dalam Belanjawan yang dibentangkan sebelum ini.

Bahkan, Si Tony Puaka tu dilihat lantang mencabar kesabaran PAS dengan mengumumkan bahawa DAPigs akan merampas kerusi parti itu sebenarnya mempunyai niat yang tersembunyi.

Hakikatnya, Si Tony Puaka tu cetuskan semua propaganda itu hanya sekadar untuk menjaja diri dia bagi membolehkan dia menang dalam perebutan kerusi Pengerusi DAPigs Negeri Selangor.

Dalam erti kata mudahnya, Si Tony Puaka tu bukannya nak memperjuangkan Kebenaran mengenai isu 1MDB tu. Jika tidak, takde la dia buat tawaran nak beli maklumat palsu dari Justo.

Jauh sekali dia ada keyakinan untuk memastikan DAPigs menang dalam Pilihan Raya Umum akan datang sekiranya mereka bertanding dikawasan PAS yang majoritinya orang Melayu.

Tapi yang sebenarnya, Si Tony Puaka tu hanya mempergunakan kesempatan itu untuk berkempen bagi diri dia sendiri dan memenuhi kepentingan Politik Peribadi dia sendiri je semata - mata. Bukannya dia buat untuk rakyat sangat pun!!!
01:51 | 0 comments

TERKENCING LAGI SI TONY PUAKA DIBUATNYA!!!

SEMUT HITAM
TERKENCING LAGI SI TONY PUAKA DIBUATNYA!!!
Selepas pelbagai alasan bertaraf longkang diberikan oleh Si Tony Puaka apabila cabaran dia disahut oleh Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB sebelum ini, kita tengok apa pulak alasan dia kali ini.

Jika sebelum ini, Si Tony Puaka tu keluarkan alasan untuk mengelakkan diri dari bertembung dengan Arul Kanda kerana syarat yang mendesak agar Si Ahli Parlimen DAPigs tu letak jawatan PAC.

Mati - matian Si Tony Puaka tu buat alasan enggan melepaskan jawatan yang disandangnya pada ketika ini sebagai Ahli Jawatankuasa PAC yang jelas menyelewengkan fakta sebenar mengenai 1MDB.

Biarpun isu berkaitan dengan syarikat pelaburan strategik Kerajaan itu masih lagi disiasat oleh Jawatakuasa berkenaan, Si Tony Puaka tu telah memanipulasikan maklumat yang diperolehi.

Sekali gus membuktikan bahawa dia seorang pemimpin yang tidak bertanggungjawab dalam menjalankan amanah yang telah diberikan oleh rakyat sewaktu Pilihan Raya Umum yang lalu.

Maka kali ini, kita tengok apa pulak alasan yang akan diberikan oleh Si Tony Puaka tu. Adakah dia berani nak berhadapan dengan CEO 1MDB secara lansung tanpa syarat atau dia pulak yang akan berikan syarat sebelum debat itu bakal diadakan? Sama - sama kita tunggu!!!
KUALA LUMPUR - Pengarah Kumpulan Eksekutif 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda bersedia berdebat dengan ahli Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Tony Pua tanpa mengenakan sebarang syarat.

Katanya, mengenakan syarat pada Tony untuk meletak jawatan kerana ia memberi kesan pada konflik berkepentingan.
Syaratnya sebelum ini adalah munasabah kerana Tony yang duduk dalam PAC adalah 'hakim' kepada siasatan 1MDB.Sebelum ini, Arul mengenakan syarat di mana Tony meletakkan jawatan dalam PAC kerana khuatir ia akan menjejaskan integriti siasatan jawatankuasa itu dan mengelakkan sebarang pertembungan kepentingan diri.
"Saya sedia bertemu secara langsung Tony tanpa syarat sama ada dalam program bual bicara atau debat.
"RTM melalui menterinya sebelum ini setuju untuk menjadi hos kepada pertemuan kami, saya tertarik dengan pelawaan itu. Saya harap boleh berjumpa Tony (secara langsung) dalam tempoh terdekat," katanya dalam sidang media di ibu negara sebentar tadi.
23:01 | 0 comments

SIFAT "JALANG" DAPigs SEMAKIN TERSERLAH!!!

SEMUT HITAM
SIFAT "JALANG" DAPigs SEMAKIN TERSERLAH!!!
PAS Selangor hari ini mempertikaikan hasrat DAPigs yang mahu bertanding di lapan kerusi DUN yang disandang oleh parti itu pada ketika ini menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 nanti.

Walaubagaimana pun, pemimpin PAS Selangor telah membuat keputusan untuk terus mempertahankan ke semua lapan kerusi tersebut dalam Pilihan Raya Umum yang akan datang.

Malah, mereka melihat tindakan DAPigs itu lebih kepada usaha bersama dengan rakan sekutunya yang baru iaitu Pengkhianat Amanah Negara yang merupakan parti serpihan PAS.

Pesuruhjaya PAS Selangor, parti itu sedia maklum bahawa DAPigs memang berhasrat mahu merebut kerusi parti itu, namun pihaknya berpendirian untuk mempertahankan kerusi berkenaan.
"Sebelum ini kita telah dengar ada ura-ura mereka akan masuk kawasan PAS...kita akan terus bertanding di situ dan akan pertahankan kerusi kita," katanya kepada pemberita di lobi Dewan Undangan Negeri di sini.
Sementara itu, dalam masa yang sama Setiausaha PAS Selangor berkata, PAS negeri tidak akan sesekali berundur dan memberi laluan mudah kepada DAPigs dalam pilihan raya umum itu nanti.
"Apa rasionalnya DAP nak bertanding di kerusi yang dalamnya 70 peratus pengundi Melayu? Ini bukti suara DAP adalah suara parti Amanah kerana kedua-dua parti ini berminat untuk bertanding di kerusi yang dimenangi Pas," katanya yang juga Adun Paya Jaras.
Setiausaha Publisiti DAP sebelum ini dilaporkan sebagai berkata parti itu mungkin akan bertanding di lapan kerusi Pas dalam pilihan raya umum akan datang dan sudah bersedia ke arah itu.

Hakikatnya, ramai yang melihat tindakan Si Tony Puaka tu bersuara mengenai perkara itu hanya sekadar untuk menaikkan nama dia menjelang pemilihan peringkat Negeri parti itu semata - mata.

Serupa jugak bila dia buat cabaran terhadap Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB sebelum ini. Pun Si Tony Puaka tu nak tunjuk Hero. Penyudahnya, 'Buah Kerandut' dia jugak yang kena kerat bila dia TAKUT nak sambut sahutan cabaran yang telah dibuat!!!
21:06 | 0 comments

MP TEMERLOH JADI BAHAN LAWAK DI PARLIMEN!!!

SEMUT HITAM
MP TEMERLOH JADI BAHAN LAWAK DI PARLIMEN!!!
Sejak PAS umum kata diorang sedia berkerjasama dengan Kerajaan Barisan Nasional, tak pasal - pasal je aksi Ahli Parlimen Temerloh ni diperlekehkan oleh puak - puak Pakatan Haprak tu.

Lepas satu persatu blog dari kalangan puak - puak Pro PKR dan juga Pakatan Haprak tu siarkan laporan mengenai aksi memalukan yang ditonjolkan oleh Si Ahli Parlimen Temerloh tu sebelum ini.

Mereka mendakwa, apa yang dilakukan oleh Si Ahli Parlimen Temerloh tu memang sesuatu yang melucukan dan memalukan diri dia sebagai seorang wakil yang telah dipilih oleh rakyat.

Mereka kata, Si Ahli Parlimen Temerloh tu tak faham isu yang sedang dibahaskan didalam sidang Parlimen sehingga menyebabkan dia bertindak memalukan diri dia sendiri sedemikian rupa.

Kata mereka, memang sesuatu yang melucukan apabila seorang Ahli Parlimen PAS bangun untuk mengutarakan soalan tambahan berhubung isu permohonan institusi kewangan asing.

Sebelum ahli parlimen PAS itu bangun, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Johari Abdul Ghani berkata antara yang dinilai termasuk kriteria kehematan dan kriteria kepentingan terbaik bagi Malaysia.
"Secara amnya, faktor-faktor ini memastikan kestabilan kewangan dan kepentingan terbaik Malaysia sentiasa terpelihara," katanya menjawab soalan Datuk Seri Tiong King Sing (BN-Bintulu) mengenai garis panduan dan pertimbangan kerajaan dalam meluluskan institusi kewangan asing di negara ini.
Tiba - tiba, kata mereka, Ahli Parlimen PAS Temerloh tu bangun dan bertanyakan soalan mengenai 'Buruh Asing' yang tidak ada kaitan lansung dengan isu 'Kewangan Asing' yang dibangkitkan.

Kesimpulan yang mereka buat, tindakan Ahli Parlimen PAS itu hanya sekadar menjatuhkan maruah dirinya sendiri dan menjadi bahan lawak dikalangan pengguna di laman media sosial.

Dari satu sudut, nampak sangat blog - blog Pro PKR dan juga Pakatan Haprak tu hanya sekadar nak memburukkan imej pemimpin PAS tu supaya nampak BODOH. Itu pun sebab PAS dah tak sokong diorang. Kalau tidak, diorang diamkan jugak!!!
20:09 | 0 comments

20151024-SS DATO DR ASRI

Onekuliah
20151024-SS DATO DR ASRI
12:27 | 0 comments

Masa depan parti lebih penting daripada 1MDB, kata Umno Semporna

CELAH GELEGAR
Masa depan parti lebih penting daripada 1MDB, kata Umno Semporna

Umno Semporna membidas langkah untuk mengambil tindakan disiplin ke atas pemimpin parti hanya kerana membangkitkan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan menegaskan hari ini, masa depan parti adalah lebih penting.

Ahli Jawatankuasa (AJK) Bahagian Semporna melahirkan kekecewaan mereka berhubung khabar angin mengatakan ketua bahagian mereka, Datuk Seri Shafie Apdal, merupakan salah seorang daripada 7 pemimpin yang bakal berdepan tindakan tersebut, selain Timbalan Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin dan beberapa yang lain.

"Adakah bersuara demi kepentingan rakyat bukan lagi menjadi keutamaan kepada Umno?

"Adakah syarikat 1MDB ini sudah menjadi institusi yang lebih penting, berkuasa dan lebih besar pengaruhnya berbanding parti Umno sehinggakan mana-mana pemimpin yang mengkritik cara pentadbiran dan pengurusan syarikat ini bakal berdepan dengan ancaman digantung, dilucut atau dipecat keahlian mereka?


"Adakah 1MDB ini milik Umno? Adakah dengan menyokong 1MDB ini dapat menguatkan parti?" kata Umno bahagian itu dalam satu kenyataan. Beberapa hari lepas, Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, 7 pemimpin Umno sedang disiasat dan berdepan tindakan penggantungan keahlian kerana melanggar peraturan parti.

Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan nama-nama pemimpin tersebut.

Umno Semporna juga mahu membuat pertimbangan sebaiknya diambil terlebih dahulu sebelum membuat keputusan drastik hingga mengakibatkan Umno bertambah lemah.

"Adakah dengan penyingkiran, penggantungan dan pemecatan pemimpin dan bekas pemimpin yang banyak berjasa kepada perjuangan parti ini dapat mengembalikan keyakinan rakyat terhadap parti Umno?

"Sedarkah pemimpin serta setiausaha agong Umno, majoriti ahli parti dan rakyat percaya, pemimpin-pemimpin yang kononnya dikhabarkan sedang dipantau ini, sebenarnya menyuarakan isu yang sememangnya dekat dengan hati rakyat?

"Kuat sangatkah Umno pada hari ini hinggakan kita seolah-olah lupa asas kepada perjuangan parti adalah perjuangan untuk kepentingan rakyat, bukan kepentingan pemimpin," kata kenyataan itu.

Kenyataan tersebut juga mempertahankan Muhyiddin dan Shafie yang didakwa melanggar peraturan parti hanya kerana mengkritik 1MDB dan dipecat dari jemaah menteri pada hujung Julai lalu.

Umno Semporna juga mengingatkan kesan yang bakal dihadapi parti jika tindakan disiplin diambil terhadap kedua-dua pemimpin tersebut.

"Perlu kita ingat, setiap undi dan kerusi pada pilihan raya umum ke-14 akan datang adalah penting kepada survival Umno," kata kenyataan itu lagi, sambil menambah, tindakan disiplin itu hanya akan menghakis sokongan rakyat kepada Umno. – 30 Oktober, 2015. TMI


10:06 | 0 comments

TAKUT "KERAT LANCAU", TONY PUAKA BAGI ALASAN LAGI!!!

SEMUT HITAM
TAKUT "KERAT LANCAU", TONY PUAKA BAGI ALASAN LAGI!!!
Hahaha!!! Tak habis - habis pemimpin DAPigs ni nak memberikan alasan hanya semata - mata kerana dia TAKUT nak memenuhi cabaran yang telah dibuat terhadap Arul Kanda sebelum ini.

Dah macam - macam cara dah Si Tony Puaka tu cuba lakukan termasuk memutar belitkan keadaan hanya semata - mata untuk mengelakkan diri dia dari terperangkap dalam jerat yang dia pasang sendiri.

Tadi dia salahkan YAB Perdana Menteri dan menegaskan beliau yang sepatutnya berundur dari jawatan. Sekarang Si Tony Puaka tu cuba pulak membuat dakwaan KONONnya dia merupakan ahli penting dalam PAC.
"Tugas dan tanggungjawab rasmi saya sebagai anggota PAC kepada orang awam adalah jauh lebih penting daripada melayani permainan Arul Kanda yang remeh-temeh," katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.
Penting menda sangat Si Tony Puaka tu kalau dia hanya setakat mempergunakan kedudukan dia dalam PAC untuk memutar belitkan kenyataan mengenai isu 1MDB tu kepada rakyat?

Sehingga ke hari ini, Si Tony Puaka tu hanya memperalatkan jawatan lantikan sebagai Ahli Jawatankuasa PAC Parlimen untuk mengelirukan rakyat dengan fakta yang tidak betul mengenai 1MDB.

Dan lebih memburukkan keadaan, Si Tony Puaka tu sendiri pernah mengaku yang dia ada berjumpa dengan Bekas Kakitangan Petrosaudi dan menawarkan harga lumayan untuk maklumat yang diselewengkan.

Apa tujuan Si Tony Puaka tu berbuat demikian? Hanya sekadar untuk memalukan Kerajaan Barisan Nasional dan membuat tuduhan tidak berasas terhadap syarikat 1MDB. Itu je tujuan dia.

Selain itu, Si Tony Puaka tu lantang membuat cabaran tersebut hanya sebab dia nak bertanding jawatan Pengerusi DAPigs Selangor. Semuanya atas dasar kepentingan Politik Peribadi belaka.

Jadi, bila Si Tony Puaka tu Kecut Buah Kerandut nak menerima sahutan cabaran yang telah dikemukakan kepada Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB sebelum ini, nampak sangat la yang pemimpin DAPigs ni hanya setakat pandai bercakap je!!!
08:00 | 0 comments

[VIDEO] Nik Nazmi: Ramai Pemuda Umno ’Tauke’ Vape

CELAH GELEGAR
[VIDEO] Nik Nazmi: Ramai Pemuda Umno ’Tauke’ Vape

Ketua Angkatan Muda Keadilan Nik Nazmi Nik Ahmad mendakwa, ramai di kalangan Pemuda Umno terlibat dalam bisnes vape.

Nik Nazmi berkata demikian pada sidang media selepas mesyuarat pertama Pemuda Pakatan Harapan di Subang Jaya, hari ini. -SH

06:57 | 0 comments

NURUL IZZAH JANGAN TERKENCING BACA BERITA NI!!!

SEMUT HITAM
NURUL IZZAH JANGAN TERKENCING BACA BERITA NI!!!
Jika sebelum ini, nama Si Nurul Izzah turut pernah dikaitkan dengan skandal pembelian maklumat palsu dari Bekas Kakitangan Petrosaudi ni dengan menawarkan kontrak Kerajaan.

Tapi tawaran yang dibuat oleh Si Nurul Izzah tu telah ditolak mentah - mentah oleh Justo kerana menyifatkan tawaran itu sebagai satu perjanjian yang tak masuk akal dan tidak menguntungkan.

Maka sebab itu, Bekas Kakitangan Petrosaudi tu berjumpa dengan pemilik kumpulan Media The Edge dan Editor Sarawak Report serta turut dikaitkan dengan Ahli Parlimen DAPigs, Tony Puaka.

Dek kerana tawaran yang dibuat oleh kedua - dua agensi itu membuatkan Si Justo tu terpaksa meringkuk dalam penjara Thailand kerana telah menyelewengkan maklumat syarikat.

Tapi, takkan pulak Si Justo tu nak meringkuk dalam penjara sorang - sorang ye tak? Jadi, dia pun ambik keputusan untuk memfailkan saman terhadap kedua - dua agensi yang terlibat.

Justo mahu Pengerusi The Edge Media Group, Penerbit The Edge Communications Sdn Bhd, dan pengasas serta editor Sarawak Report turut merasai apa yang sedang dia rasa pada ketika ini.

Justo sebelum ini mengaku mencuri data berjumlah 90 gigabyte termasuk e-mel dan dokumen daripada PetroSaudi sebagai sebahagian daripada percubaan untuk memeras bekas majikannya itu.

Apabila percubaan pemerasan itu gagal, dia menyerahkan data berkenaan kepada Toong dan Brown, yang dikatakan telah menawarkan kira-kira US$2 juta kepadanya, tetapi dia ditangkap pada 22 Jun lepas di pulau Koh Samui di selatan Thailand sebelum menerima bayaran itu.

Di Kuala Lumpur, peguam Kevin Joshua berkata Justo tidak mempunyai hak untuk memfailkan saman kerana dia 'tidak mempunyai kepentingan terhadap barangan itu' untuk membuat sebarang tuntutan.
"Ia seperti seorang perompak menyaman tukang emas yang membeli barang kemas yang dicurinya. Walaupun dia mungkin mempunyai hak untuk memulakan tindakan saman, persoalannya ialah sama ada ia dapat diterima, dan ia bergantung kepada pengakuan apa yang dibuat," katanya. 
Nampak sangat alasan yang diberikan oleh peguam tersebut hanya sekadar nak melindungi mereka yang telahmengelirukan rakyat sebelum ini. Tapi, apa boleh buat. Memang kerja PENIPU tutup kemaluan PENIPU. Kalau tidak, bukan PENIPU la namanya!!!
06:03 | 0 comments

Papan Tanda "Mana RM2.6 Bilion" di Kota Bharu DIBAKAR

CELAH GELEGAR
Papan Tanda "Mana RM2.6 Bilion" di Kota Bharu DIBAKAR

Sebuah papan tanda bertulisan "Mana RM2.6 bilion" yang dipasang di Jalan Pekeliling, Kota Bharu telah diturunkan dan dibakar oleh sekumpulan lelaki dan wanita yang dipercayai penyokong Najib.

Papan tanda tersebut dinaikkan beberapa hari yang lalu.




03:00 | 0 comments

PAN DAKWA, BANYAK LAGI "TAIK" DALAM PAS!!!

SEMUT HITAM
PAN DAKWA, BANYAK LAGI "TAIK" DALAM PAS!!!
Parti serpihan Pas, Amanah yang baru ditubuhkan mendakwa lebih ramai pemimpin termasuk ahli parti Islam itu mahu menyertai Amanah dan hanya menunggu masa sesuai untuk keluar dari parti Islam itu.

Menurut Pengerusi Amanah Negeri Kedah, Datuk Dr Ismail Salleh, masih ramai pemimpin dah ahli dalam Pas mahu menyertai Amanah dan menyifatkan perkara itu seumpama buah 'harum manis'.

Ismail yang menjelaskan mengapa beliau mengibaratkan perkara itu sebagai 'harum manis' memberitahu, walaupun dari segi luaran mereka ini merupakan ahli hijau (Pas) tetapi dalam hati ialah ahli oren (Amanah).

Ismail berkata, mereka ini telah menunjukkan minat untuk menyertai Amanah, tetapi masih menunggu masa yang sesuai kerana mereka ini ditakutkan oleh pemimpin tertinggi Pas.
"Ibarat buah mempelam yang harum manis, kulit luarnya hijau, isinya oren. Inilah istilah tepat yang ditujukan kepada kumpulan ini. Walaupun masih bergelar ahli Pas, mereka secara senyap menyokong Amanah tetapi belum bersedia meninggalkan Pas."Pas cuba menakutkan-nakutkan ahlinya dengan ancaman kafir jika keluar parti, selain kenyataan yang menyebabkan ahlinya keliru atau terikat untuk berhijrah. Merek yang bercadang untuk berhijrah, akhirnya terpaksa tunggu dan lihat bagi tempoh tertentu, agar suasana lebih harmoni."Golongan muda antara paling ramai menunjukkan minat. Kemungkinan wakil rakyat pun ada tunjuk kecenderungan. Mereka akan sertai Amanah dalam masa terdekat , tunggu masa sesuai. Malah, sudah ada yang berani sertai program secara terang-terangan," kata Ismail. - lapor UtaraNews
Dalam erti kata lainnya, puak - puak Pengkhianat tu mendakwa bahawa dalam PAS ketika ini masih banyak "Taik" yang perlu dicuci dan dibersihkan. Elok dicuci awal - awal sebelum parti tu jadi bertambah busuk!!!
02:06 | 0 comments

“Kalau Nak Haramkan Vape, Kena Haramkan Rokok Juga” – Dr Hilmi, Timbalan Menteri Kesihatan

CELAH GELEGAR
“Kalau Nak Haramkan Vape, Kena Haramkan Rokok Juga” – Dr Hilmi, Timbalan Menteri Kesihatan

KUALA LUMPUR: Isu pengharaman bagi penggunaan rokok elektronik (vape) terus hangat diperkatakan walaupun perkara itu masih di peringkat kajian.
Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahya berkata, ketika ini kerajaan sedang berbincang untuk mewujudkan undang-undang baharu melibatkan tembakau, rokok elektronik dan shisha.
“Kita akan wujudkan undang-undang baharu, ia masih belum diputuskan sama ada untuk mengawal atau mengharamkan sepenuhnya, masih terlalu awal untuk bercakap mengenainya.
“Sebab kalau kita nak haramkan vape, kita juga kena haramkan rokok, sebab vape juga mengandungi nikotin, sebab kalau tak ada nikotin, tak ‘kick’ vape tu, jadi kena ada nikotin. Jadi, kalau kita haramkan vape, apa pula tindakan untuk tembakau? Itu isunya di sini,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini, Khamis.
Pada Rabu dilaporkan kerajaan sedang berbincang dan mengambil langkah dari segi perundangan untuk mengharamkan vape yang menjadi kaedah alternatif untuk perokok tegar berhenti merokok.
Sehubungan itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Balik Pulau berkata, masih terlalu awal untuk mengatakan vape akan diharamkan sepenuhnya.
“Sekarang kami sedang mengadakan perbincangan melibatkan isu ini. Sebab sekarang undang-undang berkaitan tembakau tertakluk di bawah Akta Makanan 1993, itu tidak cukup kuat sebab ia tak melibatkan vape dan shisha.
“Kita akan kaji betul-betul perkara ini dan kita akan keluar dengan keputusan nanti,” katanya.
Ditanya sama ada terdapat larangan untuk penjualan vape selagi tiada undang-undang, Dr Hilmi berkata: “Tiada, setakat ini belum lagi.”
Dr Hilmi sebelum ini berkata, vape gagal menghentikan perokok tegar daripada menghentikan tabiat buruk mereka itu.
Jelasnya, kebanyakan mereka yang berhasrat berhenti merokok pada mulanya berjaya meninggalkan tabiat itu dengan menggunakan vape tetapi berakhir dengan menghisap kedua-duanya, rokok dan vape.
-mstar
01:03 | 0 comments

KERAT JE 'BUAH LANCAU' TONY PUAKA NI!!!

SEMUT HITAM
KERAT JE 'BUAH LANCAU' TONY PUAKA NI!!!
Dek kerana malu dengan sahutan terhadap cabaran yang dibuat oleh Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB baru - baru ni membuatkan Si Tony Puaka tu menggelupor mencari alasan untuk mengelakkan diri.

Jika semalam, kita paparkan komen yang disiarkan melalui laman portal MyNewsHub yang menjelaskan alasan Si Tony Puaka tu hanya sekadar taktik untuk menutup kemaluan dia sendiri.

Kali ini, Si Tony Puaka tu tampil dengan alasan lain hanya semata - mata untuk mengelakkan diri dari bertembung dengan Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB tu secara terbuka.

Bahkan, alasan yang diberikan oleh Si Tony Puaka tu juga turut seolah - olah Ahli Parlimen DAPigs tu dah terperangkap dengan jerat yang dia pasang sendiri dan cuba mencari jalan keluar.

Maka terpaksa la Si Tony Puaka tu menggunakan taktik putar belit yang biasa digunakan oleh puak - puak Pakatan Haramjadah tu dan menunding jari hanya untuk melepaskan diri sendiri.

Hari ini, Si Tony Puaka tu memberikan alasan, bukan dia yang sepatutnya meletakkan jawatan. Sebaliknya, YAB Perdana Menteri yang perlu berundur kerana konflik kepentingan.
"Dalam keadaan itu, pasti ada konflik kepentingan yang besar apabila Najib mempunyai pengaruh secara langsung ke atas proses siasatannya," kata Pua dalam kenyataan hari ini.
Dari satu sudut, alasan yang diberikan oleh Si Tony Puaka tu tak relevan lansung. YAB Perdana Menteri bukannya Ahli Jawatankuasa PAC yang membuat siasatan terhadap 1MDB.

Nampak sangat yang Si Tony Puaka tu bukan sahaja 'Goyang Buah Lancau' dia. Tapi 'Buah Lancau' dia pun dah takde. Maka sebab itulah Si Tony Puaka tu terpaksa mencipta alasan sedemikian.

Dah dasar puak - puak Pakatan Haprak ni semuanya memang PENGECUT dan Takde Buah Kerandut. Bila nak mencabar orang bukan main lagi. Boleh gugur bumbung dewan dibuatnya.

Tapi bila orang sahut cabaran yang diorang buat, baru la diorang menggelupor tak tentu arah dan meroyan macam orang hilang akal. Kalau dah TAKUT tu, mengaku je. Tak payah la nak kaitkan dengan orang lain pulak!!!
23:54 | 0 comments

MAK LAMPIR "DALANG" DISEBALIK USAHA MENJATUHKAN AZMIN???

SEMUT HITAM
MAK LAMPIR "DALANG" DISEBALIK USAHA MENJATUHKAN AZMIN???
Jika semalam kita dah baca kenyataan yang dikeluarkan melalui blog pembangkang mempertikaikan tindakan Azmin tu merancang untuk membina 3 buah lebuhraya di Selangor.

Menurut laporan blog tersebut, Si Azmin ni dilihat terlalu 'Power' sehinggakan Presiden parti pun tak mampu nak panggil dia dalam mesyuarat parti untuk memberikan penjelasan terperinci.


Semalam, sekumpulan penduduk Selangor pulak tampil menentang pembinaan Lebuh Raya bertingkat Sungai Besi-Ulu Klang (Suke) yang telah dicadangkan oleh pihak Rejim Pakatan Selangor tu.

Mereka turut memberikan tempoh masa selama tujuh hari kepada Si Mak Lampir selaku wakil Rejim Pakatan Selangor untuk memberikan jawapan kepada memorandum yang disampaikan.

Pengerusi kumpulan 'Katakan Tidak kepada Suke' itu berkata, mereka mahu arahan berhenti kerja dikeluarkan kerana para penduduk tidak diberikan penjelasan yang mencukupi.

Kumpulan itu juga menuntut supaya Rejim Pakatan Selangor memberikan senarai dokumen yang berkaitan bagi membolehkan penduduk setempat mendapat maklumat dengan lebih mendalam.
“Penduduk memberikan tempoh masa selama tujuh hari kepada kerajaan negeri Selangor untuk memberikan jawapan kepada memorandum itu kerana projek itu telah berada pada tahap kritikal, di mana Seksyen 8 Akta Pengambilan Tanah 1960 telah dilaksanakan.
“Ini bermakna rumah individu yang telah dikenal pasti terlibat dengan pengambilan itu dan penjajaran projek itu telah dimuktamadkan,” katanya dalam kenyataan akhbar.
Persoalannya, adakah ini sebahagian daripada serangan terkini yang dilakukan oleh puak - puak PKR yang tidak berpuas hati dengan Si Azmin tu selaku Menteri Besar Selangor pada ketika ini?

Jika dilihat dari satu sudut, bantahan yang dibuat itu seolah - olah seperti sudah dirancang demi untuk memberikan imej buruk dikalangan rakyat terhadap Si Azmin tu selaku Menteri Besar.

Siapa tau. Mungkin Si Mak Lampir tu sendiri yang mengarahkan kumpulan tersebut membuat bantahan dan menghantar memorandum kepada Rejim Pakatan yang dipimpin oleh Azmin.

Tindakan sedemikian tak mustahil sekiranya ia dilakukan oleh puak - puak PKR tu sebab diorang memang suka "Main Belakang" walaupun sesama sendiri!!! Sedangkan Si Azmin tu pun pernah buat perkara yang sama untuk rampas kerusi MB dari Presiden parti!!!
22:03 | 0 comments

Ketua Umno Bahagian Zaman Najib PALING "MERAK", PERASAN, SYOK SENDIRI – Shahbudin Husin

CELAH GELEGAR
Ketua Umno Bahagian Zaman Najib PALING "MERAK", PERASAN, SYOK SENDIRI – Shahbudin Husin

Tidak pernah berlaku dalam sejarah Umno sebelum ini di mana mereka yang menjadi ketua bahagian begitu "merak", syok sendiri dan perasan lebih, kecuali di era Datuk Seri Najib Razak menjadi presidennya.
Memang ketua bahagian adalah pemimpin utama dalam Umno. Daripada jawatan itulah, pelbagai peluang dan nikmat kehidupan boleh datang menjelma. Tetapi jawatan itu bukan segala-galanya.
Disebabkan begitu "merak", syok sendiri dan perasan lebih itulah akhirnya wujud komplot atau gerakan di kalangan ketua bahagian mencadangkan pemecatan atau penyingkiran pemimpin, khususnya Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, daripada parti itu.
Menurut apa yang dilaporkan dalam pelbagai media, perkara itu turut disahkan beberapa ketua bahagian, cuma mereka mengatakan ia bukannya komplot, sebaliknya hanya persetujuan agar golongan yang ditakrifkan "gunting dalam lipatan" perlu diambil tindakan.
Ada yang melaporkan antara 140 hingga 154 daripada 191 Ketua Bahagian telah bersetuju mengenai tindakan itu yang dipercayai melibatkan "Kumpulan Tujuh" yang disebutkan sebelum ini oleh Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.
Lebih menarik, persetujuan itu pula bukannya dicapai dalam mesyuarat khas atau perjumpaan tertentu,  sebaliknya hanya melalui perbualan dalam aplikasi Telegram saja.
Tindakan yang dicadangkan dikatakan melibatkan pemecatan, penggantungan keahlian dan lain-lain, tetapi majoriti mahu Muhyiddin dipecat keahliannya kerana kritikan berterusan terhadap 1MDB, kepimpinan Najib serta bantahannya mengenai Sosma.
Tindakan keras lebih kuat tertumpu kepada Muhyiddin kerana mahu mengenepikannya daripada merasmikan Perhimpunan Agung Wanita, Pemuda dan Puteri serta berucap di acara penggulungan Perhimpunan Agung Umno, Disember nanti.
Persetujuan ketua bahagian itulah kononnya akan dipersembahkan kepada Najib menjelang mesyuarat Majlis Tertinggi Umno akan datang untuk dijadikan sandaran bahawa tindakan terhadap Muhyiddin itu turut mendapat sokongan majoriti pemimpin  bahagian daripada seluruh negara.
Sebenarnya inilah yang peliknya dalam Umno sekarang. Kuasa mengambil tindakan atau memecat seseorang bukannya terletak pada ketua bahagian. Sebaliknya, ia adalah hak MT Umno. Hanya MT Umno melalui sokongan dua pertiga yang boleh berbuat demikian.
Ketua bahagian tidak perlu masuk campur dalam kerja MT. Kalau mahu apa-apa tindakan, biarlah MT memutuskannya, manakala suara ketua bahagian tidak perlu diambil kira sama sekali.
Bagi seseorang yang hanya menjadi ketua bahagian, untuk mengambil tindakan kepada ahli biasa di bahagian sendiri pun mereka tiada kuasa, apatah lagi sibuk-sibuk mencadangkan pemecatan pemimpin yang berjawatan timbalan presiden.
Kuasa sedemikian hanya dimiliki oleh mereka yang menjadi ahli MT saja. Ketua bahagian tidak seharusnya syok sendiri dan belajar-belajarlah membeli "cermin besar" untuk mencermin diri.
Najib juga, jika benar ingin menyingkirkan atau mengambil tindakan terhadap Muhyiddin dan "Kumpulan Tujuh" pemimpinnya yang sedang disiasat itu, beliau hanya perlu membawanya dalam mesyuarat MT serta memastikan sokongan 2/3 memihak kepadanya. Itu saja.
Tidak perlu bersusah payah melibatkan ketua bahagian. Percubaan mendapatkan sokongan ketua bahagian untuk tujuan itu bukan saja sesuatu yang tidak betul dari segi aturan dan perjalanan parti, malah memperlekeh hak dan kuasa MT mengenainya.
Dengan yang demikian, persetujuan kononnya melibatkan 140 atau 154 ketua bahagian yang digembar-gemburkan itu tidak lebih hanyalah "sampah sarap" yang perlu dikuis ke tepi atau dimasukkan terus ke dalam tong sampah saja.
Ia sama sekali tiada nilai untuk diambil kira atau dipertimbangkan. Tidak sesiapa, termasuk MT, harus melayannya.
Tugas ketua bahagian ialah mengukuhkan parti, menabur khidmat kepada masyarakat dan memastikan parti menang dalam pilihanraya.
Kalau mahu ambil bahagian dalam pemecatan atau sebagainya, jadilah ahli MT terlebih dahulu. – shahbudindotcom.blogspot.my, 30 Oktober, 2015.

20:54 | 0 comments

NAMPAK SANGAT "JALANG" PUAK - PUAK DAPigs NI!!!

SEMUT HITAM
NAMPAK SANGAT "JALANG" PUAK - PUAK DAPigs NI!!!
Benda dah terdedah, kalau nak ditutup pun dah tak memberi sebarang faedah kepada mereka. Waima diorang cuba nak putar belitkan keadaan pun, diorang takkan mampu nak tutup kemaluan sendiri.

Perkara itu sudah jelas. Tapi dek kerana BEBAL punya pasal, nak jugak puak - puak DAPigs ni menyalak tak tentu arah macam orang hilang akal bila RoS tak luluskan jawatankuasa CEC mereka.

Dalam erti kata lainnya, puak - puak DAPigs tu tak puas hati dengan tindakan yang telah dilakukan oleh RoS yang didakwa secara terus menerus meng-HARAMJADAH-kan parti itu.

Sungguhpun kesilapan itu berpunca dari kelemahan dan kegagalan mereka sendiri, tetapi puak - puak DAPigs tu enggan menerima hakikat dan cuba nak menyalahkan pihak Kerajaan.
"Kita nak tanya, apa niat sebenar ROS? Adakah ini adalah salah satu muslihat politik daripada BN untuk menghancurkan dan memangsakan DAP?," soalnya pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.
Soalnya sekarang, yang salah bukan orang lain. Tapi puak - puak DAPigs tu sendiri. Siapa suruh diorang nak menyeleweng dalam pemilihan sehingga laporan dibuat oleh ahli kepada RoS?

Dan yang lebih menghairankan, kenapa pulak puak - puak DAPigs tu masih lagi nak menunggu jawapan dari RoS sedangkan sebelum ini diorang ugut nak ambik tindakan undang - undang?
“Siasatan berlangsung dua tahun dan sepatutnya sudah selesai. Kami juga memberi kerjasama penuh kepada ROS termasuk menyediakan dokumen diperlukan dan menghadiri sesi soal siasat. Kami hairan mengapa ROS mengambil masa terlalu lama untuk siasat. Sebab itu, peguam kami meneliti pilihan yang ada dari sudut undang-undang sebelum mengambil tindakan,” katanya.
Kalau diorang rasa diorang berada dipihak yang benar dan mampu untuk menegakkan Kebenaran melalui tindakan undang - undang, buat apa diorang nak mengabiskan masa tak tentu arah?

Kenapa tidak mereka failkan saja tindakan undang - undang terhadap RoS? Jawapan mudahnya, jika mereka ambik tindakan tersebut, hilang la modal nak memburukkan Kerajaan.

Kalau perkara tu dah dibawa ke mahkamah, maka puak - puak DAPigs tu tak boleh nak menjaja cerita bohong sambil mendakwa mereka menjadi mangsa kepada Kerajaan BN. Hilang la modal untuk meraih sokongan Politik Simpati terhadap mereka nanti!!!
19:54 | 0 comments

Umno akan gantung mereka

.
Umno akan gantung mereka
PERHATIAN

Apakah mungkin Umno akan mengenakan tindakan disiplin kepada beberapa orang ahlinya bagi menyelamatkan Najib Razak. Kenyataan Setiausaha Agungnya, Teuku Adnan Mansor mengenai ada elemen gunting dalam lipatan atau api dalam sekan membayangkan sesuatu kejutan lagi akan berlaku dalam Umno.

Sebelum ini Adnan membayangkan parti itu akan mengambil tindakan kepada sekurang-kurang tujuh orang ahlinya. Katanya mereka ini sedang dipantau kegiatan mereka mendatangkan kesusahan kepada Umno.

Apabila Adnan mengatakan demikian menyebabkan pemerhati menumpukan kepada Muhyiddin Yassin, Shafei Afdal, Dr. Mahathir Mohamad, Rafidah Aziz, Sanusi Junid, Khalid Nordin dan Tengku Razaleigh Hamzah yang dikatakan tujuh orang itu.

Kalau Umno mahu mengambil tindakan terhadap mereka, mestilah ianya dibuat sebelum tiba perhimpunan agung Umno. Besar kemungkinan tindakan ke atas mereka ialah penggantungan sebagai ahli. Jika mereka digantung ia menyelamatkan apa yang dinamakan sebagai gerakan mendesak Najib dalam PAU.

Ulasan selanjutnya selepas saya pulang bercuti tiga atau empat hari. Wassalam Mso. [wm.kl.9:01 am 30/10/15]
19:03 | 0 comments

TSMY JAWAB "TAK TAHU"!!!

SEMUT HITAM
TSMY JAWAB "TAK TAHU"!!!
Kadang - kadang, ada kalanya lebih mudah untuk kita jawab "Tak Tahu" daripada kita membuat spekulasi yang hanya sekadar memburukkan lagi keadaan. Maka, "Tak Tahu" tu lebih baik.

Ketika angin terus bertiup kencang berhubung tujuh pemimpin Umno yang akan dikenakan tindakan disiplin, Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin enggan mendedahkan sebarang maklumat sama ada beliau disiasat parti itu.
"Saya tidak tahu apa-apa. Saya hanya baca mengenainya di media," beliau dipetik sebagai berkata ketika ditemui di Parlimen, hari ini.
Menurut bekas Timbalan Perdana Menteri itu, beliau tidak menerima sebarang maklumat berhubung tujuh individu yang didakwa sedang disiasat oleh parti tersebut sepertimana yang dimaklumkan oleh Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Tengku Adnan, tujuh pemimpin UMNO sedang dalam pemerhatian Lembaga Disiplin parti untuk dikenakan tindakan berikutan kelantangan mereka mengeluarkan kenyataan buruk terhadap parti itu.

Tengku Adnan berkata, UMNO sudah tidak dapat bertahan dengan kenyataan - kenyataan yang tidak masuk akal dikeluarkan oleh segelintir ahlinya itu yang turut disiarkan melalui media.

Tambah beliau, UMNO sudah letih dengan kerenah ahli yang keluarkan kenyataan bukan untuk orang ramai. Maka siasatan akan dilakukan dan hasil siasatan tersebut juga akan dinilai semula

Walaubagaimana pun, Setiausaha Agung UMNO itu menegaskan bahawa dia tidak akan mendedahkan nama tujuh orang yang dimaksudkan dan berharap mereka kenal diri mereka sendiri.

Selain itu, Tengku Adnan juga turut menjelaskan bahawa UMNO ada set Perlembagaan sendiri, jawatankuasa disiplin serta kod etika yang perlu dipatuhi oleh semua ahli. Maka UMNO tidak perlu nak terus berhadapan dengan kegilaan seperti ini lagi.
17:51 | 0 comments

Jamal punca UMNO hura-hara – Ali Tinju

CELAH GELEGAR
Jamal punca UMNO hura-hara – Ali Tinju

PETALING JAYA: Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Md Yunos dituduh punca yang menimbulkan huru-hara dalam UMNO.

Dakwaan itu dibuat Presiden Persatuan Veteran Angkatan Tentera Melayu, Ali Baharom atau Ali Tinju.
Sebagai nasihat, dia memintanya supaya tidak mengeluarkan sebarang kenyataan selain mematuhi tata tertib parti.

“Dia (Jamal) yang membuat huru-hara dalam UMNO, dia yang membuat caca-marba dalam politik UMNO, malah tindakannya tidak disokong oleh kebanyakan badan bukan kerajaan (NGO) yang lain,” katanya kepada FMT.

Ali Tinju membidas tindakan Jamal mengeluarkan kenyataan bahawa lebih 100 ketua UMNO bahagian menyokong Timbalan Presiden parti itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin dipecat.

Katanya, seperti yang diingatkan oleh Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Nazri Aziz, Jamal sebagai ketua UMNO bahagian tidak layak mengeluarkan kenyataan sedemikin.

“Saya amat bersetuju dengan teguran Nazri Aziz, Jamal ini baru belajar politik dan masih tidak matang, oleh itu eloklah Jamal cermin diri dia dalam politik sebelum nak bercakap.

“Dia tidak perlu keluarkan kenyataan, biar parti yang membuat keputusan, beliau adalah ketua bahagian, beliau kena hormati parti, hanya presiden layak buat keputusan, kerana memecat adalah keputusan MT mengikut tatatertib yang perlu dipatuhi, dia tidak boleh pecat begitu sahaja,” katanya. -FMT

16:12 | 0 comments

Popular Posts

Welcome Guys

Blog Archives