Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Video of the day

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

[AKHIRNYA TO' PA JUJUR] TPPA Tidak 100 Peratus Baik Untuk Malaysia - Mustapa

CELAH GELEGAR
[AKHIRNYA TO' PA JUJUR] TPPA Tidak 100 Peratus Baik Untuk Malaysia - Mustapa

KUALA LUMPUR: Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri mengakui Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) turut mempunyai keburukan berbanding kebaikan.
Menterinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata kerajaan menyedari hakikat ini tetapi menyatakan manfaatnya adalah lebih banyak berbanding keburukan.
"Setelah mengadakan perbincangan dengan menteri-menteri termasuklah pembangkang, kerajaan keseluruhannya berpuas hati dengan TPPA.
"Ia akan memberi keuntungan, ada juga cabaran. Tidak 100 peratus baik untuk kita tetapi secara keseluruhan TPPA akan memberi manfaat yang besar kepada kita,” katanya sebagai menjawab pertanyaan lisan oleh Dr Noor Azmi Ghazali (BN-Bagan Serai) mengenai manfaat yang akan diperoleh Malaysia melalui TPPA.
Ahli Parlimen Jeli itu berkata, Malaysia akan mendapat manfaat dari segi pemansuhan duti import daripada beberapa negara yang masih belum membuka pintu pasarannya kepada Malaysia.
Antara negara tersebut ialah Amerika Syarikat, Kanada, Mexico dan Peru.
Katanya ia melibatkan banyak sektor termasuklah elektronik dan elektrikal, tekstil, getah, kelapa sawit dan barangan kayu.
"Pasaran akan dibuka kepada Malaysia dan duti import akan dimansuhkan kepada sifar peratus.
"Minat pelabur asing untuk melabur di negara kita juga dapat ditingkatkan terutama di negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Johor, Selangor dan Kedah," katanya.
Mengenai keburukan yang dianggap sebagai cabaran kepada kerajaan, beliau berkata TPPA belum pun dimuktamadkan dan ia akan diteliti sebelum ketetapan dibuat melalui perbahasan di Parlimen.
"Dasar bumiputera akan dipertahankan, saya tahu ini adalah kebimbangan semua.
"Begitu juga dengan saingan di sektor Perindustrian Kecil dan Sederhana di mana akan merasai sedikit cabaran, tetapi kerajaan sudah tentu akan melakukan sesuatu untuk meningkatkan daya saing," katanya.

Persoalannya Ialah Apa Kebaikan Untuk Melayu dan Bumiputera
KATA PEDANG sebelum ini menyatakan KERAJAAN Najib hanya mampu membuat ‘jaminan air liur’ bahawa bahawa hak Melayu dan bumiputera tidak akan terjejas dengan Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA).
Satu sudut yang sepatutnya difikirkan oleh kerajaan Najib adalah, adakah TPPA akan lebih memberi faedah dan kekayaan kepada Melayu dan bumiputera?
Jika perkara ini dapat disahkan oleh kerajaan, sudah pasti tidak ada pihak yang akan menentang, bahkan seluruh rakyat akan menyokong TPPA.

Hakikatnya, perkara ini tidak menguntungkan Melayu dan bumiputera kerana TPPA hanya menguntungkan sesetengah pihak yang menguasai ekonomi dalam bidang perdagangan dan perniagaan.

Janji yang boleh diberikan oleh kerajaan hanyalah TPPA tidak akan mengganggu hak Melayu dan bumiputera.

Itupun ‘janji air liur’.

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.