Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Video of the day

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ikan Goreng @ Ikan Perap Goreng @ Marinated Fried Fish

AMIE'S LITTLE KITCHEN
Ikan Goreng @ Ikan Perap Goreng @ Marinated Fried Fish
Selamat petang kawan-kawan.
Hari ini, sepanjang hari LD pula dilanda jerebu yang paling teruk pernah kami alami. Sebelum ini keadaan okey saja, tapi selepas hujan sehari dua yang lalu, agaknya beralih ke tempat kami pulalah jerebunya!
Jadi, tak nampaklah sinaran matahari dari pagi sampai petang. Bekalan elektrik pula terputus dari tengahari sampailah ke pukul 4.30 petang. Terpaksalah masak nasi gunakan dapur gas. He heee... inilah untungnya hidup dalam dua abad. Merasa masak nasi guna dapur kayu, merasa juga masak nasi guna dapur minyak! 
Wokey.... dalam gelap-gelap di dapur, dapat jugalah masak untuk alas perut. Hasil 'tangkapan' resepi hari ini pun nampak gelaplah juga tanpa cahaya yang mencukupi yang biasanya menembus masuk ikut pintu jendela.



Amie nak kongsikan resepi Mridula Baljekar dalam bukunya The Worlds Greatest-Ever Curries. Buku resepi ini Farid belikan untuk kita, Mommynya yang suka cuba pelbagai resepi. Lama juga buku ini tersimpan dalam rak, akhirnya ada kesempatan juga nak belek-belek, sehingga terjumpalah resepi ikan goreng perap atau Marinated Fried Fish. Pada masa yang sama, kebetulannya kami beli ikan kerisi. 
Mmmm... cerita pasal ikan kerisi ini, teringat masa kecik-kecik dulu. Arwah Ayahanda biasanya bawa pulang ikan berkati-kati (timbangan dahulu sebelum ditukar kilogram), dari pasar Sungai Buluh. Inilah antara jenis ikan yang biasa kami makan. Bonda akan siang ikan ini, dan dibubuh garam.... dulu guna garam kasar, dan juga kunyit. Kunyit hidup yang ditumbuk. Lepas tu Bonda goreng sampai garing. Sebahagiannya di simpan untuk dijadikan lauk pada keesokan harinya. Maklumlah, mana ada peti sejuk nak simpan ikan basah? Jadi terpaksalah goreng kesemuanya! Apa yang menjadi kenangan hingga ke hari ini, sudah tentulah rasa ikan kerisi goreng yang sedap itu. Bila disimpan sehari atau dua hari, aroma ikan bertambah memikat selera selain rasanya yang bertambah enak!

Kadang-kadang bila Bonda rebus ubi, kami akan makan ubi rebus dengan ikan kerisi goreng! Tak mahu makan dengan sambal sebab pedas! Entahlah.... waktu itu nikmat keenakan makanan sebegini tidak terungkap oleh kata-kata! Ditambah pula kalau musim hujan, berganda-gandalah kelazatan rasa ikan kerisi goreng atau ikan gelama goreng yang diratah bersama ubi rebus, apalagi bila dihidangkan bersama kopi hitam panas!

Wokey, kita cerita tentang resepi Ikan Perap Goreng ini. Goreng guna minyak sikit saja, bukan goreng terendam atau goreng tenggelam. Resepi ini terkenal di bahagian India Selatan. 

Marinated Fried Fish
1 small onion, coarsely, chopped
4 garlic cloves, crushed
5 cm fresh root ginger, chopped
1 tsp ground turmeric
2 tsp chilli powder
4 red mullets or snappers
vegetable oil, for shallow frying
1 tsp cumin seeds
3 fresh green chillies, finely sliced
salt
lemon or lime wedges, to serves

Cook's Tip:
To enhance the flavour, add 1 tbsp chopped fresh coriander (cilantro) leaves to the spice paste in step 1.
1.In a food processor, grind the first five ingredients with salt to a smooth paste. Make severl slashes on both sides of the fish dan rub them with the paste. Leave to rest for 1 hour. Excess fluid will be released as the salt dissolves, so lightly pat the fish dry with kitchen paper without removing the paste.
2. Heat the oil and fry the cumin seeds and sliced chillies for 1 minute. Add the fish, in batches if necessary, and fry on one side. When the first side is sealed, turn them over very gently to ensure they do not break. Fry until golden brown on both sides, drain and serve hot, with lemon or lime wedges.

Kata ikan kerisi: Jangan pandang pada rupa parasku, tapi jamahlah aku untuk mengetahui keenakanku, maklumlah tuan aku masak aku dalam gelap jerebu...ahaks! 
Kata Encik Suami: Mommy bubuh rempah ke kat ikan goreng ni?
Jawab Amie : Iya. Bubuh jintan... kenapa? Sedap ke?
Memang sedap! Sahut Encik Suami, menambah seekor lagi ikan goreng ke dalam pinggan nasinya!
Alhamdulillah...  tak sia-sia mencuba resepi dari India Selatan!

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.