Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Video of the day

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pas Kelantan harus waspada dengan pelantikan Annuar dan Hashim

.
Pas Kelantan harus waspada dengan pelantikan Annuar dan Hashim
MAKRIFAT MINDA

Semalam Najib Razak telah menyusun semula eksekutif Majlis Tertinggi Umno dalam rangka memperkuatkan parti itu serentak dengan niat presiden Umno itu untuk melenyapkan Mukhriz Mahathir dari arena politik Umno. Dalam penyusunan itu Najib telah membuat pengubahsuaisan dan pelantikan dan penjawat baharu.

Annuar Musa
Hashim Abdullah
Antaranya ialah pelantikan Annuar Musa sebagai Ketua Penerangan Umno yang baharu sebagai mengganti Ahmad Maslan. Ahmad Maslan walaupun diberi tugas baharu yang baginya disenangi, selaku Pengarah IT dan media baharu, sebenarnya pertukaran itu satu penurunan pangkat.

Wajar kalau Najib menukar Ahmad Maslan memandangkan beberapa aksinya ataupun tugasnya sebagai ketua penerangan Umno sebelum ini lebih banyak memberi kesan buruk daripada kesan baik kepada parti itu disebabkan hypo pandai dan tahu. Ahmad Maslan suka menunjuk-nunjukkan beliau terlebih pandai. Dalam Umno pula orang yang terlebih pandai tidak digemari.

Saya tertarik dengan pelantikan Annuar Musa sebagai Ketua Penerangan. Pelantikan itu memberi darjah baharu kepada ahli parlimen Kok Lanas itu. Ia juga boleh dianggap yang Najib cuba mengangkat semula Annuar ke persada politik Umno. Najib mahu menggunakan semula khidmat dan kebolehan Annuar dalam usaha memperkasakan parti. Pelantikan Annuar itu sebagai satu usaha kitar semula dalam Umno.

Dari segi mana Najib mnengukur kebolehan Annuar masih boleh dipersoalkan. Apakah Annuar telah berjaya dan menunjukkan keupayaannya membawa perubahan kepada Mara? Rasanya belum. Begitu juga kalau diukur kepada transformasi di beberapa kementerina yang Annuar pegang semasa menjadi menteri kabinet dulu tidak juga kerana ia tidak memberi kesan postif. Untuk Kelantan sendiri tidak ada jasa besar Annuar yang ditabur menerusi tiga kementerian dipegangnya.

Jadi dari sudut mana Najib menilai kebolehan dan keperluan Annuar diguna pakai dalam Umno? Apakah dalam aspek bolasepak?

Tidak dinafikan perkembangan bola sepak Kelantan berubah tapak sejak Annuar mengambil alih apabila beliau tidak ada kerja selepas digugurkan sebagai menteri kabinet. Annuar berjaya meletakkan bola sepak Kelantan di satu tahap membanggakan dan menyeronokkan peminat suka nombor satu dunia itu.

Pasukan Kelantan, "Gedebe Merah", berjaya menjadi juara tribel telah mengemilangkan nama Annuar dan mengingatkan orang siapa Annuar. Kejayaan diraih itu juga sehingga orang lupa kesalahan dan kebusukan yang dibuat atau ditinggalkan Annuar sebelum ini. Salah satu ialah mengenai penyelewengan dalam PPRT dan juga tragedi menabalkan Tengku Ibrahim Tengku Indraputera di bawah pohon ketapang di Ketereh.

Dua kejadian itu cukup meletakkan nama Annuar dalam keadaan yang hapak. Tetapi kejayaanya menaikkan imej bola sepak Kelantan menyebabkan stima buruk itu tertanggal dalam kepala orang ramai. Namun dalam kepala orang lama yang tahu arus dan gelombang politik Annuar tetap akan mengenangnya dan meletakkan Annuar sebagai seorang pendosa di Kelantan.

Begitu juga kejayaan pasukan bola Gedebe Merah di Kelantan yang dibanggakan itu boleh dipersoalkan juga sejauh mana keberkesanan dan kejujuran Annuar mengurus dan mentadbir bolasepak. Pasukan Kelantan menang dan sokongan bertambah. Setiap kali bermain stadium Sultan Muhammad ke IV akan penuh pepak. Keadaan itu memberi gambaran Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) tentu dapat menjana kewangan yang lumayan. Hasilnya juga tentu permainan dan Kafa mewah dan sepatutnya sebuah stadium baharu sudah dibina.

Tetapi apa yang berlaku sebaliknya, Kafa terus dilanda masalah kewangan. Gaji pemain tertonggak dan Kafa "bertepek wek" dengan hutang. Keadaan ini menyebabkan timbul tanda tanya ke manakah perginya wang yang dijana oleh Kafa itu? Ataupun selama ini Kafa telah memberi tontontan percuma kepada rakyat Kelantan tanpa mengenakan apa-apa bayaran? Atau pun wang yang dikutip itu dibawa lari ke akaun lain?

Masalah kewangan yang menimpa Kafa ini menjadi tanda tanya besar? Semacam ada sesuatu yang tidak kena berlaku. Manakala pihak Kafa pula seakan sengaja mahu mendedahkan ia bermasalah dengan tujuan menyembunyikan sesuatu. Setiap tahun Kafa memohon bantuan daripada kerajaan negeri. Apakah permohonan itu sengaja hendak tunjuk yang Kafa tidak ada wang? Orang kata sembunyi tali kerana nak lindungi lembu?

Jadi ada sedikit kontradik disini. Industeri bola sepak Kelantan mendapat sambutan tetapi wang tidak ada. Tidakkah dengan berhadapan dengan masalah kewangan itu maka Kafa tidak berada dikedudukan yang kukuh? Bukankah ia ada kaitan dengan masalah pengurusan dan pentadbiran, dan kelemahan itu ada kaitan dengan keupayaan presidennya? Jadi kalau presiden lemah dan tidak berjaya memapatkan kedudukan Kafa, dari sudut mana Najib menilai kehebatan Annuar sehingga beliau dikitar semua untuk diguna oleh Umno?

Biarlah itu buah fikir Najib. Hakikatnya pelantikan Annuar sebagai Ketua Penerangan Umno memberi sesuatu signifikan kepada politik Kelantan. Bagi saya pelantikan itu sebagai persediaan Umno untuk menawan Kelantan dalam pilihan raya ke-14 nanti. Pelantikan Annuar itu semacam sudah diatur dan satu kombinasi pula.

Kena ingat Pengerusi SPR yang baharu ialah orang Kelantan. Hashim Abdullah namanya. Hashim ini bekas Setiausaha Sulit Kanan Annuar Musa semasa di kementerian Pembangunan Luar Bandar. Kedua mereka pernah duduk sepejabat dan merancang sekali. Apakah dengan tugas dan kedudukan masing-masing kini mereka tidak boleh merancang sesuatu di Kelantan bagi legasi hidup mereka?

Memang tampak kedudukan mereka bertaraf nasional. Annuar Ketua Penerangan Umno, Hashim Pengerusi SPR, tetapi jangan lupa mereka berasa dari bumi sama. Keduannya pula ada kuasa dalam mengerakkan arus dan mewarnakan politik Malaysia. Annuar boleh menggerakkan jentera penerangannya dengan mempertingkatkan tumpuan ke Kelantan. Begitu juga Hashim sangat berfeadah kepada Umno dalam membina sempadan atau kawasan pilihan raya baharu atau membena terma-terma baharu dalam pilihan raya.

Jadi tidak mustahil mereka boleh bergabung antara satu sama lain bagi mencapai matlamat yang sama. Bertolak dari kemungkinan yang akan menjadi realiti itu, maka Pas Kelantan harus berhati-hati dan memerhati pergerakan politik di negeri itu sebaik mungkin. Pas Kelantan kena menaruh kebimbangan dengan pelantikan dua orang anak Kelantan itu. Rasa bimbang ini perlu menebal dalam diri Pas Kelantan, kecualilah Pas Kelantan sudah bersedia untuk mencapai kemenangan bersama Umno.

Begitu juga desakan agar pecat orang itu dan orang ini sesama sendiri dalam Pas tidak wajar berlaku. Yang patut dilakukan buat penyusunan dan pelantikan baharu sejajar dengan gerak kerja Umno bukan menambahkan kesosakan pada rumah sendiri. Main politik bijaksana. [wm.kl.7:00 am 01/02/16]

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.