Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Video of the day

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penjelasan tabung solidariti Mohamad Sabu

.
Penjelasan tabung solidariti Mohamad Sabu
PERNYATAAN

Perjuangan menegakkan kebenaran (haq) dan membela rakyat bukan sesuatu yang mudah. Ia memerlukan kepada orang yang bukan sahaja berani untuk memperjuangkannya, tetapi yang ikhlas, gigih dan istiqamah. Kerana itu bukan semua orang betah atau dapat mempertahankan diri berada dalam gelanggang perjuangan.

Nasib atau diri seorang pejuang itu tidak menentu, dan mereka sebenarnya dalam keadaan merbahaya dan terdedah kepada bermacam bentuk fitnah dan tribulasi.

Status pelancaran Tabung Solidariti Mat Sabu.
Kerana itu seorang pejuang apabila ia melangkah turun dari rumahnya menuju ke medan jihad, telah menganggap sebelah kakinya sudah berada dalam penjara. Ertinya mereka sudah pun terikat. Justeru meyedari betapa besar pengorbanan yang perlu dibayar oleh seseorang pejuang itulah maka saya bangkit untuk menyatakan simpati dan solidariti kepada sdr Mohamad Sabu apabila mendapat tahu bahawa beliau kemungkinan berhadapan dengan tindakan bankrupsi apabila mahkamah memerintahnya membayar RM200,000 berikutan tuntutan dibuat oleh seorang manusia lain.



Saya sedar dan yakin Mohamad Sabu yang mempunyai ramai kawan dan kenalan, mampu untuk melunasi tuntutan itu. Apalah sangat wang sebanyak itu kalau hendak dikira dengan pengorbanan, jasa dan budi yang ditabur oleh Presiden AMANAH itu demi rakyat dan negara.

Apa lagi dalam hidupnya yang Mohamad tidak lakukan? Beliau telah berkorban apa sahaja untuk dirinya. Hampir atau lebih 3/4 daripada hidupnya dihabisi untuk menentang kezaliman, dari zaman mahasiswa ke zaman kemuncak usia melewati lebih 60 tahun.

Dan beliau sendiri sudah menghadapi segala macam kerenah, fitnah, dihina, dicerca, dilokap, didakwa, ditahan dibawa ISA dan sebagainya. Tidak keterlaluan kalau dikatakan Mohamad Sabu telah melalui semua rintangan dan halangan yang tidak pun pernah dilangkahi oleh sesetengah pejuang lain yang hanya enak bersimpul dalam selaan. Kalau diadakan hadiah novel untuk pejuang palit ulit di kalangan Melayu, maka kemenangannya ialah Mohamad Sabu.

Kerana menilai itulah, menyedari akan keberanian serta keikhlasan dan daya juang tinggi bekas Timbalan Presiden parti agama itu, maka saya telah mengambil inisiatif awal untuk mengumpulkan dana sebagai menyatakan solidariti kepadanya dengan melancarkan Tabung Solidariti untuk mengumpulkan wang bagi membantunya.

Seperti saya nyatakan tadi, usaha saya adalah sebagai simbolik dan gimik untuk menguji sejauh manakah keprihatian kita semua dalam menilai atau menghormati perjuangan Mohamad Sabu. Saya jelaskan, saya menyokong beliau bukan kerana peribadi beliau, tetapi kerana keulitan perjuangan beliau. Apa yang dilakukan untuk mengetahui sejauh manakah pengaruh, simpati dan kesanggupan para penyokongnya untuk sama-sama merasa susah senang tatkala pejuang mereka berhadapan dengan masalah. Mungkin untuk menyatakan sokongan mudah, tetapi untuk berkorban sesuatu bukan senang. Jadi Tabung itu adalah satu "testimoni".

Ternyata usaha yang saya mulakan itu mendapat sambutan dan perihatian membanggakan. Apabila saya menyatakan hasrat untuk mengada tabung bagi membantu Mohamad Sabu, status saya pada 13 Februari yang diposkan pada pukul 18:47 mendapat sokongan (Like) sebanyak 210 orang, manakala dikongsi (Share) sebanyak 15 orang rakan lain dan diberi komen sebanyak 59 orang.

Manakala sebaik saya melancarkan tabung berkenaan, status yang diposkan pada pukul 20:27 disokong (Like) oleh 247 orang dengan dikongsi (share) seramai 50 orang dan mendapat komen daripada 60 orang rakan. Jumlah yang menyokong tabung berkenaan menjadi lebih besar dan meluas lagi apabila ia turut dikongsi oleh rakan-rakan lain dan sekejap sahaja menjadi virial di internet.

Tindakan segera dari rakan-rakan facebook saya itu jelas menunjukkan mereka simpati atas nasib yang menimpa Mohamad Sabu.

Paling menyeronokkan saya juga mereka yang mengambil bahagian memberi reaksi kepada dua status saya itu, ada yang menyatakan kesanggupan dan kesediaan untuk menghulurkan derma mengikut kemampuan masing-masing. Sebenarnya bagi  saya kalau mereka tidak menghulurkan derma pun tidak mengapa, tetapi sokongan dan komen mereka sudah memuaskan hati. Bahawa Mohamad Sabu ada pendokong tersendiri dan pejuang rakyat itu tidak bersendirian. Sokongan itu pasti akan menyuntikkan semangat buat Mohamad dan yang lain juga.

Sehubungan itu di sini ingin saya jelaskan, kutipan derma yang berjaya dikumpul menerusi Tabung Solidariti dari rakan-rakan facebook saya berjumlah sebanyak RM1,467 (Ringgit: Satu ribut empat ratus enam puluh tujuh sahaja). Sumbangan ini datang daripada 37 orang menyumbang. Jika ada sumbangan terlewat akan saya maklumkan kemudian.

Saya mengucapkan terima kasih banyak kepada rakan-rakan penyumbang. Insya-Allah wang ini akan saya salurkan kepada salah satu Tabung Solidariti Mohamad Sabu yang dibuka oleh kumpulan penyokong tokoh berkenaan. 

Sehubungan itu, dengan ini juga saya mengumumkan Tabung Siladiriti Mohamad Sabu yang saya buka dari kalangan rakan Facebook saya, DITUTUP dengan rasminya. Bagaimana pun rakan-rakan yang masih belum menghulurkan derma tetapi mahu berbuat demikian boleh terus menyalurkan derama sebagai sokongan anda menerusi mana-mana tabung yang dilancarkan oleh apa dinamakan Kumpulan Sahabat Mohamad Sabu.

Sekali lagi di atas perhatian rakan-rakan Facebook saya yang telah menyokong, baik menghulurkan derma, Like atau share status saya diucapkan berbanyak terima kasih. Seperti selalunya saya sungguh terharu di atas kepercayaan dan komitmen anda semua terhadap apa jua yang saya lakukan. Hanya Allah jualah yang dapat membalas atas kebaikan anda semua. Wassalam Mso. [wm.kl. 9:43 am 18/02/16]

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.