Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Video of the day

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ANAK NIK AZIZ SERANG DAPigs, PUNCA PAS TUBUH PAKATAN BARU!!!

SEMUT HITAM
ANAK NIK AZIZ SERANG DAPigs, PUNCA PAS TUBUH PAKATAN BARU!!!
PAS menyelar pandangan sesetengah pihak yang menyifatkan cadangan penubuhan pakatan baru oleh parti Islam itu bakal memecah-belahkan sokongan rakyat kepada pembangkang.

Ketua Pemudanya, Nik Abduh Nik Abd Aziz mengingatkan kembali bagaimana tindakan yang dilakukan oleh DAPigs menjadi punca PAS terkeluar daripada Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini.
"Apabila kami mahu tubuhkan blok ketiga, orang kata ni memecah-belahkan pembangkang. Masa DAP memecah-belahkan PAS sehingga keluar PR dulu tak ada pula kata macam tu," katanya ketika ditemui di luar lobi Parlimen.
Sebelum ini, parti Kuali yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu menyifatkan tindakan itu adalah satu percubaan untuk memecahbelahkan kerjasama antara parti-parti pembangkang di tanah air.

Malah kata mereka, gerakan seperti itu tidak akan mendapat sokongan rakyat, sebaliknya hanya akan memecahkan undi dan memberi jaminan kepada Barisan Nasional (BN) terus berkuasa.

DAPigs juga tidak yakin pakatan baru PAS itu akan berjaya jika parti Islam itu tidak bersifat inklusif. Walaupun PAS mempunyai sokongan yang ramai namun ia tidak bermakna jika gagal melaksanakan agenda perubahan dengan baik.

Mengulas perkembangan terbaru mengenai pembentangan rang undang-undang persendirian bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355 di Parlimen bagi memberi laluan kepada pelaksanaan undang-undang hudud di Kelantan, Nik Abduh berkata jawatankuasa yang dilantik kerajaan masih membincangkan mengenai perkara tersebut.
"Datuk Seri Jamil Khir dah buat kenyataan bahawa kerajaan konsisten untuk buat pindaan 355, sekarang kita serahkan kepada jawatan kuasa yang dibentuk masih lagi bermesyuarat sehingga kini. "Saya dimaklumkan bahawa keputusannya masih positif, kita masih lagi konsisten dan akan bawa ruang yang ada dan kerajaan pun sama. Kita tunggu bila akan dibentangkan," katanya lagi.
Mac tahun lepas, Dewan Undangan Negeri Kelantan meluluskan rang undang-undang Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) yang hanya terpakai kepada orang Islam mukallaf sahaja apabila ia dilaksanakan kelak di negeri ini. 

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.