Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Video of the day

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

'PASBOW' Tak Bangkang Melulu: Dulu tak boleh tunjuk langsung sokong kerajaan

CELAH GELEGAR - Mencari Kebenaran Yang Sebenar
'PASBOW' Tak Bangkang Melulu: Dulu tak boleh tunjuk langsung sokong kerajaan
Ada yang perli, Pas + Ikatan = PASBOW ekoran sifat Kadir Sheikh Fadzil yang suka memakai bow tie 

Pas hari ini menegaskan yang parti itu dan rakan komponennya, Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) tidak akan menjadi pembangkang yang hanya tahu membangkang tanpa asas.
Setiausaha Agungnya, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, kerjasama politik kali ini agak berbeza dengan kerjasama parti Islam itu dalam Pakatan Rakyat yang disertai DAP dan PKR sebelum ini.
“Kalau dulu kita dalam Pakatan Rakyat, kami tak boleh tunjuk langsung yang kita ini menyokong apa yang dilakukan oleh kerajaan. Tak ada yang baik langsung.
“Tapi pada kita (Pas-Ikatan) sekarang ini, yang baik itu, (kita kata) baiklah,” katanya kepada Sinar Online ketika ditemui selepas pengumuman pembentukan blok politik ketiga, di sini, hari ini.
Hari ini, Pas mengumumkan Ikatan sebagai rakan komponennya yang membentuk blok politik ketiga di negara ini selepas BN dan Pakatan Harapan.
Dalam pada itu, Takiyuddin berkata, blok politik ketiga itu akan menyokong mana-mana dasar kerajaan yang baik untuk rakyat dan membangkang mana-mana yang merugikan rakyat.
“Ada perkara yang kita bangkang, kita minta kerajaan baiki...ubah dan jika kerajaan buat sesuatu yang baik, kita perlu terimalah. Untuk kepentingan rakyat, bukan kepentingan kita.
“Bukan kami nak jadi menteri atau jawatan lain. Tidak ada. Jika ada kerajaan tidak betul, kita tegur dan minta mereka ubah. Itu beza kita dengan (pakatan) dulu,” katanya.
Menurutnya lagi, sebelum memilih untuk bersama Ikatan, Pas telah lama mengenali pemimpin-pemimpin Ikatan sekarang ini.
“Sebelum kami ‘kahwin’, kami sudah lama mengenali. Malah Ikatan sudah lima, enam kali bersama dalam Muktamar Pas, program Pas juga beliau hadir.
“Baru-baru ini kita ada Kongres Rakyat pun, beliau salah seorang panel. Jadi, setiap parti itu merasa senang antara satu sama lain,” katanya.
Takiyuddin berkata pihaknya berharap agar rakyat dapat menilai peranan kedua-dua parti itu dengan lebih efektif melalui pendekatan yang diambil sekarang.
“Sebagai sebuah parti politik kita akan bertanding dalam pilihan raya. Kalaulah kita dipilih sebagai wakil di peringkat Parlimen dan sebagainya, kita akan bawa mesej yang jelas.
“Kita bukan pembangkang yang hanya tahu membangkang sahaja tetapi kita bangkang perkara yang merugikan rakyat dan perkara-perkara tidak baik seperti rasuah, penyalahgunaan kuasa dan tindakan yang membelakangkan kepentingan rakyat hingga mewujudkan jurang antara orang kaya dengan miskin. Jadi, itu perjuangan kita sekarang,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.