Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Video of the day

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TPPA : Pas Desak Sidang Parlime Khas

CELAH GELEGAR
TPPA : Pas Desak Sidang Parlime Khas
Kenyataan Media Rasmi
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM)

TPPA : DESAK SIDANG PARLIMEN KHAS

1. Keputusan hasil rundingan TPPA bersama 12 negara anggota telah ditemerai semalam dengan Jepun dan US hampir pasti menandatangani perjanjian perdagangan terbesar pada era ini.

2. Kini, isi rundingan tersebut akan dibahaskan di setiap negara anggota untuk mendapatkan keputusan bersama sebelum disahkan secara hitam putih. Perkara ini juga seringkali dibangkitkan oleh pemimpin parti-parti pembangkang yang melihat asas pertimbangan terhadap kebaikan kepada rakyat seharusnya didahulukan daripada segala-galanya dan ia memerlukan kepada perbincangan bersama.
3. Setiap negara anggota mempunyai pertimbangan yang tertentu dan ia merupakan suatu titik asas terhadap penerimaan dan penolakan terhadap TPPA. Begitu juga Malaysia yang mempunyai pendirian terhadap beberapa perkara yang dibangkitkan.

4. Pelbagai kritikan dan desakan telah disampaikan kepada pihak kerajaan supaya meneliti beberapa perkara melibatkan kedaulatan negara itu sendiri, implikasi serta perlindungan terhadap pasaran domestik dan juga isu-isu berkenaan hak harta intelek yang menjadi perhatian utama terhada TPPA.

5. Tambahan lagi, Malaysia juga perlu lebih berhati-hati terhadap permainan politik kuasa-kuasa besar dan isu-isu yang dibangkitkan tidak boleh hanya dinilai di atas kertas semata-mata, malah, ia juga perlu dinilai pada skop geopolitik dunia yang lebih besar.

6. Di atas faktor perjanjian TPPA merupakan suatu perjanjian perdagangan yang besar disamping melibatkan isu-isu yang begitu kritikal, DPPM menyarankan pihak kerajaan memperuntukkan satu sesi sidang Parlimen khusus bagi membincangkan mengenai TPPA.

7. Perbincangan mengenai TPPA tidak seharusnya dicampur adukkan untuk sesi Parlimen akan datang kerana bimbang peruntukan masa yang tidak mencukupi untuk dibahaskan dengan lebih teliti. Pembentangan Bajet 2016 juga dijadualkan pada sidang Parlimen Oktober depan.

8. DPPM yakin bahawa dengan perbincangan yang menyeluruh dan matang akan menghasilkan suatu keputusan yang baik kepada rakyat dan negara demi membina suatu legasi yang lebih baik pada masa hadapan.

“Mempersiap Generasi Kemenangan"

"Beristiqamah Hingga Kemenangan”

NIK MOHAMAD ABDUH BIN NIK ABDUL AZIZ
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM)
Ahli Parlimen Pasir Mas.

Selasa, 6 Oktober 2015 | 22 Zulhijjah1436H

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.