Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Video of the day

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

[MATLAMAT TIDAK HALALKAN CARA] Bendera Malaysia, Selangor JADI ALAS barangan jualan amal oleh NGO, ditegur dia melenting

CELAH GELEGAR
[MATLAMAT TIDAK HALALKAN CARA] Bendera Malaysia, Selangor JADI ALAS barangan jualan amal oleh NGO, ditegur dia melenting
TINDAKAN sebuah NGO menggunakan Jalur Gemilang dan bendera Selangor sebagai alas barangan jualan dikritik orang ramai, yang menyifatkan NGO itu tidak menghormati lambang kedaulatan negara dan negeri. - Foto Mohd Khidir Zakaria

SEREMBAN: Promosi jualan amal yang sepatutnya mendapat sokongan orang ramai bertukar menjadi isu yang menyebabkan perbalahan dalam media sosial. 

Ini berikutan jualan itu yang dikatakan diadakan di pasar malam di pekan Dangi, Kuala Pilah, hari ini, menggunakan Jalur Gemilang dan bendera Selangor sebagai alas barangan jualan. 

Jualan amal yang dikatakan anjuran sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dimuatkan dalam Facebook NGO terbabit, yang dikongsi dalam satu kumpulan media sosial itu. 

Ini menyebabkan pengguna lain dalam kumpulan itu menegur tindakan NGO terbabit, yang menggunakan bendera sebagai alas untuk pakaian yang dijual. 

Mereka menyifatkan perbuatan NGO itu sebagai tidak wajar serta tidak menghormati bendera sebagai lambang negara dan negeri. 

Bagaimanapun, teguran itu tidak dipedulikan oleh pemilik akaun NGO terbabit, malah bertindak pula menempelak dengan jawapan pengguna lain hanya pandai bercakap, tetapi tidak melakukan apa-apa untuk memberi sumbangan kepada golongan kurang bernasib baik.

Antara jawapan pemilik akaun NGO itu, termasuk: "zaman nijam org x peduli pasal bendegho ko apo..org sanggup buek apa jo...sbb nak cari mkn..se niago bkn sbb se nk mkn..tp sbb nk bogri org len mkn." (zaman sekarang orang tidak peduli pasal bendera atau apa..orang sanggup buat apa saja..sebab nak cari makan..saya berniaga bukan sebab saya hendak makan..tapi sebab nak bagi orang lain makan). 

Sementara itu, Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri, Mohd Salleh Ma'amor, ketika dihubungi berkata, pihaknya tidak boleh mengambil tindakan terhadap peniaga yang menggunakan bendera sebagai alas barangan jualan. 

Bagaimanapun, katanya, isu yang timbul ialah menyalahgunakan lambang kedaulatan negara dan negeri.

"Bendera patut diletakkan di atas dan bukan di bawah. Ini menunjukkan orang ini (yang melakukan perbuatan itu) tidak beradab," katanya sambil menyifatkan perbuatan itu menyinggung perasaan rakyat yang menghargai nilai bendera itu.

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.