Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Video of the day

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TPPA: Negara TIDAK MAMPU Hentikan Pencemaran Bauksit Jika syarikat luar dilindungi bawah TPPA, Belajar dari Canada, Mexico, Afrika Selatan, Ecuador

CELAH GELEGAR
TPPA: Negara TIDAK MAMPU Hentikan Pencemaran Bauksit Jika syarikat luar dilindungi bawah TPPA, Belajar dari Canada, Mexico, Afrika Selatan, Ecuador

TPPA:
TAHUKAH ANDA, jika bauksit di Kuantan itu diusahakan oleh syarikat daripada negara yang menandatangani TPPA, kerajaan tidak akan berani menggantung operasi perlombongan disebabkan pencemaran, jauh lagi menggantung lesen, kerana risiko disaman di ISDS berbillion dollar, seperti yang pernah berlaku kepada negara:

Canada:

Kerajaan Kanada mengharamkan bahan aditif gasolin MMT kerana boleh menyebabkan pencemaran air dan pemanasan global.


Ethyl sebagai pelabur yang mencipta MMT saman kerajaan Kanada, berdasarkan NAFTA.


Kerajaan Kanada menarik balik pengharaman kerana menjangka tidak boleh menang atau tidak mampu untuk mempertahankan kes, terpaksa bayar USD13 juta untuk yuran guaman dan ganti rugi kepada Ethyl Corporation dan mengeluarkan kenyataan ia tidak beracun



Mexico:

Kerajaan Mexico enggan membenarkan Metalclad melaksanakan projek tempat pembuangan toksik di satu tempat yang diisytihar sebagai zon ekologi.

Metalclad saman kerajaan Mexico.

Tribunal antarabangsa mendapati kerajaan Mexico melanggar perjanjian; “fair and equitable treatment
Kerajaan Mexico diperintah supaya membayar USD15.6 juta sebagai pampasan.

Afrika Selatan:

BEE adalah seperti DEB, dikuatkuasakan selepas Apartheid, 2004.

2007, sekumpulan pelabur dalam bidang perlombongan dari Italy/Luxombourg bawa kes ke ICSID dengan hujah kerajaan melanggar perjanjian; terutamanya dalam aspek “fair and equitable treatment” dan “no less favourable than that awarded to domestic investors.

Ecuador:

Kerajaan Ecuador membatalkan kontraknya dengan sebuah syarikat Amerika (Oxy) kerana didakwa melanggar perjanjian tidak menjual hak kepada firma lain tanpa keizinan kerajaan.
Tribunal antarabangsa memerintahkan kerajaan Ecuador membayar USD1.8 billion, dicampur dengan USD589 juta untuk kompoun back dated dan separuh kos tribunal menjadikan total penalty sebanyak USD2.4 billion.

dan banyak negara lain lagi yang disaman.

Keputusan ISDS dan ICSID adalah muktamad dan tidak boleh dirayu. Hakim-hakim dilantik secara ad-hoc daripada negara-negara Barat.

Kesimpulan: 

Jika anda mahu hidup di celah debu bauksit dan melihat kedaulatan undang-undang negara anda dicabuli sesuka hati, maka sokonglah TPPA. Saya yakin majoriti orang UMNO tak tahu apa yang mereka sokong, hanya ikut membuta tuli.

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.